"מה שממשלת פולין עשתה בשנה האחרונה לא היה נגד יהודים או ישראל", אומר נשיא פולין לשעבר אלכסנדר קוושנייבסקי בראיון  ל־Jerusalem Post במהלך ביקורו בישראל, במסגרת תפקידו כחבר מועצת הפיקוח של המרכז להנצחת השואה באבי יאר.


בהתייחסו לחוק הרכוש שנחקק ב־2021, אשר ימנע את השבת הרכוש שנגזל בשואה ושהולאם בהמשך על ידי השלטונות בפולין תחת השליטה הקומוניסטית, הוא אומר: "הטעות של ממשלת פולין הייתה שהשיח הזה, סביב השבת הרכוש, לא עלה לדיון מהותי עם מספיק עם עמיתינו הישראלים והארגונים היהודיים בארה"ב. זה יצר קונפליקט מלאכותי, והתגובה הישראלית הייתה מוגזמת. חוק הרכוש אינו נגד יהודים. זה נגד חברי מאפיה מקומיים שהתחילו לעשות ביזנס עם הנושא, והחוק נוצר כדי לעצור את זה".


לדבריו, "אנטישמיות קיימת במקומות רבים ברחבי העולם. בפולין יש עדיין אנטישמיות בשוליים. אני מאוד נגד השוליים האלה, כי מי שמכיר את ההיסטוריה הפולנית יבין שזה לא יכול להתקבל על הדעת. אבל עדיין, פולין מאוד ידידותית, מאוד פתוחה, ואין סיבה לבטל כל סוג של תיירות מצד ישראל, ביקורי תלמידים ושיתופי פעולה".


הוא אף מבקש להעביר מסר לקוראים הישראלים: "יש לנו יותר 'פילו־שמים' (חיבה של אדם כלפי יהודים) בפולין מאשר אנטישמים. ה'פילו־שמים' הפולנים מעריצים יהודים ומתעניינים מאוד בהיסטוריה היהודית. עלינו לזכור שההיסטוריה המשותפת שלנו חוזרת שנים אחורה. בואו נמשיך בשיתוף פעולה טוב עם פולין, כי שני הצדדים צריכים את זה".


קוושנבסקי, שעמד מאחורי הקמת מוזיאון פולין, המציג את אלף שנות החיים היהודיים בפולין, אומר שכאשר בניית המרכז תושלם במלואה, יהיה לו תפקיד משמעותי בחינוך ובלימוד נושא השואה, והוא יהווה מקום מפגש ודיאלוג, באופן שיסייע לא רק ללימוד הנושא, אלא גם למאבק באנטישמיות.

"הקמת המרכז להנצחת השואה באבי יאר חשובה לכולם: בראש ובראשונה לקורבנות השואה, לאוקראינים עצמם, שאחרי 30 שנות עצמאות יכולים ובשלים להתמודד עם ההיסטוריה שלהם, לעם היהודי ולעולם כולו", הוא אומר ומוסיף: "הקמת מרכז ההנצחה היא המחויבות המוסרית שלנו כלפי קורבנות השואה, וזהו פרויקט חיוני לאוקראינה המודרנית".


קוושנבסקי לוקח חלק במשלחת בינלאומית מטעם המרכז להנצחת השואה באבי יאר המבקרת בישראל, שבמסגרתה נפגשו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת מיקי לוי, שר החוץ יאיר לפיד, שר התפוצות נחמן שי ויו"ר "יד ושם" דני דיין. המשלחת כללה גם את השר לשעבר נתן שרנסקי, שכיהן גם כיו"ר הסוכנות היהודית, האב פטריק דבואה, שפועל לחשוף את שואת יהודי ברית המועצות לשעבר, ואיליה חרז'אנובסקי, מבכירי במאי האנימציה ברוסיה.