החיבולנס של רשות הטבע והגנים הוא מערך ארצי מבוסס מתנדבים, שמטרתו להעביר חיות בר פגועות או כאלה שנמצאות במצוקה לטיפול בתחנות מעבר, בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים ובספארי ברמת גן.

דוח סיכום לשנת 2021 של הפרויקט, שמתפרסם כאן לראשונה, חושף את המחיר שחיות הבר משלמות על הפגיעה בהן בישראל הצפופה והבנויה כל כך. בכל יום בממוצע מפונות לטיפול 24 חיות בר פגועות או שנמצאות במצוקה, כאשר על פי הדוח היום העמוס ביותר בשנה היה ב־2 ביוני, שבו פונו 102 חיות בר פגועות.

מהדוח עולה כי בכל שנת 2021 טופלו באמצעות החיבולנס 8,675 חיות בר – מספר שיא מאז הקמתו ב־2017 וגדול ב־12% לעומת שנת 2020, שבה ניתן מענה ל־7,078 חיות בר (ממוצע של 19 חיות בר ביום לעומת 24 חיות בר ב־2021). מדובר במגמת עלייה מתמדת משום שבשנת 2019 טופלו 5,450 חיות בר (ממוצע יומי של 15 חיות בר) ובשנת 2018 פונו 4,086 חיות בר (ממוצע יומי של 11 חיות בר).

על פי הדוח, גורמי הפגיעה העיקריים הידועים הם תקיפת כלב או חתול, דריסה, מלכודת דבק, חשד להרעלה והחזקה בשבי. החיה הנפוצה ביותר שמועברת לטיפול על ידי מערך החיבולנס היא קיפוד מצוי עם 2,071 מקרים מתוך סך המקרים. הקיפוד המצוי בולט גם בשנים 2018־2020. חיות בר נוספות שנפוצות במערך החיבולנס הן: בז מצוי, עטלפון לבן שוליים, זיקית וצב יבשה.

עוד חיות בר בולטות הן דיה שחורה, אוח עיטי, שקנאים וצב ים חום. מינים גדולים או טורפים מועברים לרוב לטיפול ישירות על ידי פקחי רשות הטבע. מעל ל־80% מחיות הבר שניתן להן מענה הן פרטים בוגרים, בעוד 16% נוספים הן גוזלים.

מנהלת מערך החיבולנס אילנה לני דקל מספרת: "מדי שנה יש עלייה בקריאות להעברת חיות בר בשל הגידול בגורמי פגיעה כמו פסולת בשטחים הפתוחים ומרחבי היישובים, התחשמלויות, דריסות או תאונות, צמצום אזורי מחיה ועיור. כל אלה מגדילים את הסיכוי של חיות בר, ובעיקר של בעלי כנף, להיפגע מבניינים ומתשתיות". 

ד"ר יגאל הורוביץ וטרינר הספארי ומנהל בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים: "אנחנו מטפלים בכל שנה באלפי חיות בר. גם השנה, הגיעו לבית החולים לחיות בר יותר מ- 8000 בעלי חיים, שקיבלו טיפול מציל חיים שכלל גם ניתוחים מורכבים, פיזיותרפיה, הידרותרפיה, טיפול תומך ולעיתים גם אשפוז ממושך. אנו מודים מקרב לב לאילנה לני  דקל מנהלת מערך החיבולנס ולכל המתנדבים המסורים שבעזרתם חיות הבר מגיעות אלינו בזמן ובמהירות ומקבלות את הטיפול המקצועי הדרוש להם. אנו בטוחים כי הסיוע של אנשי החיבולנס יימשך גם בשנים הבאות ויתמוך בפעילות הענפה של בית החולים".