ח"כ מיכל רוזין, יו"ר סיעת מרצ בכנסת, הגישה השבוע הצעת חוק להרחבת החוק למניעת הטרדה מינית, כך שהוא יחול גם על עובדות ועובדים עצמאים, מתנדבים ועובדים בפלטפורמות שונות, אשר להם החוק בנוסחו הנוכחי לא נותן כיום מענה.

כיום החוק מתייחס להטרדה מינית המתרחשת במערכות יחסים המאופיינות בתלות ובחוסר שוויון בין הפרטים, וביתר שאת במערכות של יחסי עבודה. בשל המאפיינים של יחסי העבודה, ובעיקר בשל יחסי הכוח הבלתי שוויוניים בין העובד למעסיק, קובע החוק כי התנהגויות מסוימות הן התנהגויות מטרידות, גם אם המוטרד או המוטרדת לא הביעו התנגדות.

כמו כן, החוק קובע שבתביעות לפיצויים בגין עוולות שנגרמו עקב הטרדה מינית בעבודה, נטל ההוכחה שלא נגרמה עוולה מוטל על המעסיק. כמו כן, על המעסיק מוטלת החובה לנקוט אמצעים שונים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, ולטפל במקרי הטרדה מינית שאירעו במקום העבודה.

בקידום הצעת החוק היו שותפים פורום העצמאיות והעצמאים מבית ההסתדרות ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. לדברי מגישת הצעת החוק ח"כ רוזין, במקרים אשר להם החוק לא נותן כיום מענה - גם אם אין יחסי כפיפות ישירים, יש לעתים פערי כוחות הנובעים מתלותו הכלכלית של העובד העצמאי במזמין העבודה, או יחסים הירכיים כאלה ואחרים בין מתנדבים ומתנדבות לממונים עליהם, שמצדיקים את החלת ההסדרים המיוחדים הקיימים בחוק בעניין יחסי עבודה גם על יחסים אלו.

לכן התיקון לחוק קובע במפורש כי הוראות החוק הנוגעות ליחסים בין עובד למעביד יחולו בשינויים המחויבים גם על מתנדבים בארגון, וגם על עובדות ועובדים עצמאים ועובדי כלכלת הפלטפורמה הפועלים בארגון.

ח"כ רוזין מוסיפה: "שוק העבודה המשתנה מייצר מגוון רחב יותר של הסכמי ותנאי העסקה. החוק צריך להתאים את עצמו לשינויים ולהגן במידה המרבית גם על העובדות והעובדים הללו. המחשבה שהם חשופים לפגיעות מיניות במקום העבודה שלהם בלי הגנה היא בלתי נסבלת".