במסגרת מנגנון חדשנות להגברת התעסוקה בקרב צעירים בחברה הערבית, המקנה להם שנת מעבר לאזרחות אחרי סיום לימודיהם בתיכון, מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה של משרד הכלכלה בשיתוף המשרד לשוויון חברתי פותח את ההרשמה למסלול השני. המסלול נותן מענקים ליזמים, לעמותות ולארגונים בעלי רעיונות לפיתוח כישורים ומסוגלות תעסוקתית ואישית לאותם צעירים בגובה של עד כ־3 מיליון שקל בתמיכת הממשלה. מטרת התוכנית היא לבנות אופק תעסוקתי מתחילת דרכם של הצעירים לפיתוח אפיקי קריירה איכותיים.

במסגרת המסלול תינתן האפשרות לפתח חדשנות בתוכניות לפיתוח כישורים ומסוגלות תעסוקתית בקרב צעירים מהחברה הערבית, שנשרו ממסגרות חינוכיות ולא מצויים במסגרת (תעסוקה, הכשרה או לימודים) או בעלי השכלה תיכונית בלבד. המסלול הוא חלק ממנגנון ממשלתי למתן מענים לצורכי החברה הערבית ולצמצום תופעות הנשירה, הפשיעה והאלימות בתוכה.

כיום כ־255,600 צעירים וצעירות בגילי 17־24 מהחברה הערבית חיים בישראל, בהם כ־30.4% אינם לומדים או מועסקים. לשם השוואה, כ־13.7% מקרב בני גילם מהאוכלוסייה היהודית שאינה חרדית אינם לומדים או מועסקים. בזרוע העבודה מסבירים כי בעקבות ההשלכות של מגיפת הקורונה, שהעצימה את הפגיעה בצעירים בכלל ובצעירים מהחברה הערבית בפרט, הם פועלים לפיתוח תוכניות לשילוב צעירים ערבים בשוק העבודה.

במסגרת תוכניות השילוב יקבלו הצעירים הכשרות, חיזוק מיומנויות וכלים מקצועיים לשיפור המסוגלות התעסוקתית והחברתית שלהם, ובכלל זה סיוע בהכוונה בתקופת המעבר עם סיום הלימודים בבית הספר לקראת השתלבות בחברה, באקדמיה ובתעסוקה, כדי לבנות תמונת עתיד חיובית, מקדמת ואפשרית.

יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, מסרה: ״גיל סיום התיכון מהווה נקודת זמן קריטית בגיבוש זהות תעסוקתית של הצעירים בכלל וחסרי מעש בפרט. הממשלה הטילה עלינו לייצר עבורם אופק תעסוקתי איכותי, ואנו רוצים לעשות זאת בשותפות עם גורמי מקצוע מהמגזר העסקי והחברה האזרחית, שמוזמנים להגיש הצעה במסגרת המסלול. חפשו אותנו תחת הכותרת 'מענקי חדשנות בתעסוקה'".

תאיר איפרגן, מנכ״לית זרוע העבודה, הוסיפה: "אנחנו מאמינים בשיתוף פעולה רב־מגזרי, והכלי הזה הוא דוגמה לכך ששחקנים רבים בשדה התעסוקה יכולים להביא מהידע ומהיכולות שלהם להתמודדות עם האתגר המשמעותי הזה".