ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" ועשרות מתמחים מבתי החולים בפריפריה הגישו היום (שני) לבית הדין לעבודה בנצרת, חיפה ובאר שבע, בקשה דחופה להורות על ביטול המכתב החד צדדי והבלתי חוקי, לדבריהם, של המשנה לממונה על השכר באוצר. זאת, בטענה לפגיעה אנושה בתנאי השכר של המתמחים.

ביום חמישי האחרון, נשלח מכתב מטעמו של הממונה על השכר באוצר, למעסיקי הרופאים המתמחים, להפחית אלפי שקלים בשכר הרופאים המתמחים, עליהם צפוי לחול המתווה לקיצור התורנויות כבר בחודש אפריל הקרוב. הבקשות של ארגון מרשם ועשרות המתמחים מביה"ח בפריפריה, הוגשו לבתי הדין לעבודה באמצעות היועצת המשפטית של ארגון 'מרשם, עו"ד סיגל פעיל. 

בבקשות שהוגשו טענו ארגון מרשם והרופאים המתמחים כי "ענייננו במהלך בלתי חוקי אשר בוצע באישון לילה על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר, שמטרתו לחתור תחת היתר שהוצא תחת משרד הכלכלה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים ולסכל מהלך תחיקתי של הריבון, תוך סיכול הבטחות שלטוניות ופגיעה אנושה ברופאים המתמחים, בזכויותיהם, בתנאי עבודתם ושכרם".

"מדובר בהחלטה מינהלית אשר התקבלה בניגוד לדין ותוך הפרת החובות המוטלות על רשות מנהלית, שמטרתה לנקום ברופאים המתמחים על מאבקם לקיצור תורנויות תוך התעלמות מופגנת ומוחלטת מהבטחות שלטוניות שניתנו על ידי שר הבריאות ושרת הכלכלה, לקיצור תורנויות".

הפגנת המתמחים, צילום: אבשלום ששוני

"ההסתדרות הרפואית מצידה, אשר מתיימרת לייצג לכאורה את הרופאים המתמחים, מפקירה את הרופאים המתמחים ומתנערת מכל סממן של ארגון עובדים בכל הנוגע אליהם. לא זו בלבד שההסתדרות הרפואית אינה דואגת לזכויותיהם של הרופאים המתמחים ולאינטרסים שלהם, היא פועלת במכוון כדי לפגוע ברופאים המתמחים ולטרפד את מהלך קיצור התורנויות מחויב המציאות", סיכמו.

במסגרת הבקשה, ביקשו צו זמני הקובע כי ההוראה של המשנה לממונה על השכר מיום חמישי האחרון היא בטלה ומבוטלת, צו זמני הקובע כי עד למתן פסק דין בתביעה העיקרית שבתיק זה, לא יוחל מתווה שכר שעלול לפגוע בשכר הרופאים המתמחים שעליהם חל המתווה לקיצור התורניות.

כמו כן, ביקשו צו זמני המורה על כינוס הצדדים להתדיינות בעניין נשוא הבקשה וקבלת הסכמות בעניין שכר הרופאים המתמחים כאשר עד למועד הגעה להסכמות יחול ההסכם הקיבוצי מיום מחודש מרץ, שנת 2020, וצו זמני המורה על גיבוש מיידי של מתווה שכר זמני התואם את הוראות ההיתר הכללי להעבדה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים.