לפני כשנה השיקו שירותי בריאות כללית מחוז מרכז וצבר רפואה, מערך אשפוז הבית הגדול בישראל, את השלב הראשון בפרויקט ייחודי ופורץ דרך - הענקת שירות אשפוז לחולי דמנציה בביתם כדי לשפר ולשמר את איכות חייהם.

במסגרת הפרויקט טופלו עד כה כ־200 מטופלים על ידי צוותים של רופא, אחות ועובד סוציאלי קבועים מטעם צבר רפואה. בימים אלה מתרחב הפרויקט והופך לשיתוף פעולה קבוע בין שני הגופים. אורה רוזנבאום בת ה־92 היא חולת דמנציה, ובתה בתיה מטפלת בה זה שנים בסיוע מטפלת סיעודית.

בתיה סיפרה: "מאז התחלנו לקבל את הטיפול בבית, אמי לא נזקקה לאשפוזים, ובפעם הראשונה זה שנים מצבה יציב לאורך כמה חודשים רצופים. השירות הזה הוא ממש הצלה עבורנו, לא רק מבחינה רפואית, ואני יודעת שתמיד יש למי לפנות אם צריך".

חתונה אנוכשווילי, מנהלת סיעוד במחוז מרכז כללית, אמרה: "דמנציה היא מחלה חשוכת מרפא שפוגעת בזיכרון ובהתמצאות במרחב, וגורמת שינויים התנהגותיים עם החמרה הדרגתית. בשל המורכבות בטיפול, אנו מעניקים טיפול פליאטיבי עבור חולי דמנציה מתקדמת בביתם, במרחב האופטימלי עבורם בסביבתם המוכרת ולצד בני המשפחה".

ד"ר נטליה שוורץ, מנהלת הפרויקט בכללית מרכז, הוסיפה: "הטיפול כולל צוות רב־מקצועי המסייע למטופל ולמשפחה להתמודד עם כל שלבי המחלה. הוא עוזר לחולים לקבל טיפול רפואי, סיעודי וסוציאלי כוללני בשילוב מתן כלים ותמיכה להתמודדות עם האתגרים ולמניעת כאב וסבל".
ארז לוי, מנהל כללית מחוז מרכז, הדגיש: "בזכות שיתוף הפעולה חולי דמנציה יכולים לקבל את מעטפת השירותים בסביבה המוכרת תוך צמצום ומניעת אשפוזים מיותרים".

"עבור מטופלים אלה לא קיימות היום אופציות טיפוליות רבות בקהילה", הסבירה ד"ר רייחן פלוטקין, מנהלת הפרויקט מטעם צבר רפואה.

היא הוסיפה: "מאוד חשוב להשאיר אותם בקהילה ככל שניתן, כי הם נוטים להידרדר כשמעבירים אותם מהסביבה המוכרת למוסד סיעודי שהוא זר ומבלבל עבורם. השימור של המטופל בביתו חשוב לא רק למצבו הבריאותי והנפשי, אלא גם למשפחה עצמה, והצוות שלנו מסייע למשפחה כולה לקבל את המציאות המשתנה ולהתמודד עמה".