לקראת פסח: בדיקה מיוחדת של ארגון "לתת" בעקבות עליית המחירים הגלובאלית, השלכות הקורונה והמלחמה באוקראינה, העלתה כי 31% מהישראלים מעידים כי המצב הכלכלי שלהם הורע בהשוואה לתקופה שלפני פרוץ הקורונה, 26.8% מהציבור ציינו כי ההכנסה של משפחתם מספיקה בקושי או לא מספיקה כלל לכיסוי הוצאותיהם הבסיסיות.

הסקר נערך ב-11 באפריל על ידי חברת IPANEL עבור הארגון, בקרב 504 נשאלים יהודים בני 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. בהקשר של יוקר המחייה עולה כי שליש (32.7%) מהישראלים מעידים שהתייקרות המחירים תביא לצמצום הוצאותיהם על מזון, 27.2% מעידים כי צמצמו את ההוצאות כבר לקראת הפסח, 80.8% מעידים כי יערכו את הקניות באופן מחושב יותר.

בנוסף, כרבע מהישראלים (24.4%) ייקחו הלוואה, מעריכים שיכנסו למינוס או יאלצו להגדילו עקב ההוצאות לחג הפסח. נתון נוסף שעולה מהנתונים הוא כי 46.3% מהישראלים מעידים שיתרמו ארוחת חג לנזקקים, 32.1% העידו כי היו רוצים לתרום אך אינם מסוגלים.

עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

93.3% מהישראלים סוברים שהאחריות לטיפול באי ביטחון תזונתי נמצאת בידי הממשלה ובדגש על משרד הרווחה, 94.6% סבורים שביטחון תזונתי צריך להיות זכות יסוד, במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

בהקשר של עמדת הציבור הישראלי כלפי הפליטים מאוקראינה, נמצא כי 69.4% מהישראלים מאמינים שזו חובה מוסרית שלנו כישראלים וכבני אדם לסייע לפליטים שנמלטו מאימת המלחמה באוקראינה לישראל, והם אינם זכאי חוק השבות.

 ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת: "עליית המחירים הגלובאלית והאינפלציה שוחקים עוד את כוח הקניה המצומצם ממילא של השכבות המוחלשות, ויקשה עליהם יותר להתמודד עם מאבק ההישרדות היומיומי ויאתגר את יכולתם לעבור את תקופת החגים באופן ראוי ומכבד. עליית המחירים פוגעת גם ביכולת של ארגוני הסיוע להעניק את המענה הדרוש, כאשר אנחנו חווים עליה של 15% במחירי סל המזון לפסח וצופים עלייה של 20% בהיבט שנתי".

"הצמיחה במשק לא מחלחלת למטה ואנו עדים למגמה הולכת וגוברת של התרחבות הפערים החברתיים, כך שבשעה שישראל היא המדינה השלישית בעולם בשיעור המתעשרים החדשים, היא גם שלישית בעולם בשיעורי העוני. לצד המלחמה בטרור ובאיומים הביטחוניים, המלחמה באוקראינה והמלחמה בקורונה, אסור לשכוח את האוכלוסיות הפגיעות ביותר בחברה שלנו. על הממשלה להעמיק את המענה והתמיכה בנזקקים, המהווים רבע מהציבור הישראלי - משפחות חד הוריות ומרובות ילדים, קשישים וניצולי שואה, שחיים במצוקה ומחסור", הוסיף.