נטע סקסונוב, רחל ברנד ותחיה סמואל הן בנות שירות לאומי דרך עמותת עמינדב במקלט לנשים נפגעות אלימות ולילדיהן בעמותת בת מלך. המקלט מיועד לנשים שאינן יכולות להישאר בבית בשל סכנה לחייהן מצד בן זוגן או משפחתן.

"התפקיד העיקרי שלנו כאן הוא העבודה עם הילדים של הנשים", מספרת תחיה. "אנחנו מסגרת חינוכית לילדים שמגיעים למקלט ועדיין לא התחילו בית ספר או גן חדש. אנחנו יכולות למצוא את עצמנו מלמדות ומשחקות עם ילדים שרק הגיעו למקלט, עד שתוסדר הכנסתם למוסדות החינוך השונים - מה שלעתים יכול לקחת גם כמה חודשים", היא מוסיפה.

בנות השירות גרות במקלט ומלוות את הנשים ואת הילדים גם בסיטואציות היומיומיות. "המטרה העיקרית היא שנשמש דמויות יציבות בחיי הילדים בתקופה הזאת במקלט. שיהיה מי שיכיל ויאהב אותם ויתמוך בהם כדי שהתקופה הזאת תיזכר כתקופה טובה. העבודה היא בעיקר עם הילדים, אבל בסוף המקלט הוא בית, ולכן נוצר גם קשר מיוחד עם הנשים", רחל מסבירה.

"במקום הזה מבינים מהי חירות בכל יום מחדש, חירות שנלקחה ועכשיו אותן נשים מנסות להחזירה בהדרגה", משתפת נטע. "עכשיו יש להן יכולת הבחירה גם בדברים הקטנים, כמו מה ללבוש, מה להכין לארוחה, אילו שירים לשמוע ועם מי להיפגש", היא מוסיפה. תחיה מספרת: "יש נשים שמגיעות במצב רגשי מאוד מעורער ולפעמים מרגישות אשמות במצב שאליו נקלעו. במהלך התקופה במקלט הן מצליחות להבין שהן מצילות את עצמן ואת משפחתן ולא 'מפרקות משפחה', אלא מקימות אותה מחדש.

"פעמים רבות הן מגיעות לאחר שעצמאותן נשללה לחלוטין: נשים שלא יכלו להשתמש בכרטיס אשראי, נשים שלא אפשרו להן להוציא רישיון נהיגה וכאלה שהיו צריכות לדווח בכל רגע נתון היכן הן ועם מי. הן מפתחות כאן עצמאות בכל התחומים וממש יוצאות מעבדות לחירות. אנחנו זוכות להכיר נשים חזקות עם כוחות מדהימים שממש נלחמות על חירותן".

מנכ"ל רשות השירות הלאומי־אזרחי ראובן פינסקי מסכם: "אנו מתמלאים התרגשות לשמע סיפורן מעורר ההשראה של בנות השירות בעמותת בת מלך, שעסוקות בערבות הדדית ונותנות את הלב והנשמה למען החוסן החברתי".