כ-130 אלף מטיילים פקדו היום (יום שבת) את שמורות הטבע והגנים הלאומיים. בין האתרים הבולטים היום היו: הגן הלאומי ירקון תל אפק עם כ-4,500 מטיילים והגן הלאומי קיסריה ושמורת הטבע עין גדי עם כ-3,500 מטיילים בכל אחד מהם. עוד בלטו הגנים הלאומיים תל אשקלון, גן השלושה, מצדה ושמורות הטבע הבניאס ועין אפק.

מסיכום כולל שנערך על ידי רשות הטבע והגנים עולה כי במהלך חג הפסח, חול המועד, החג השני ושבת כ-1.4 מיליון מטיילים טיילו בשמורות הטבע והגנים הלאומיים. בנוסף, כ-1.5 מיליון רוכבי אופניים, מטיילים, מבקרים ונופשים פקדו את יערות קק"ל והפארקים.

המקומות המבוקשים ביותר מבחינת תנועת המטיילים במהלך כל ימי החג וחול המועד (לרבות שבת) היו: הגן הלאומי ירקון תל אפק עם כ-40 אלף מטיילים, הגנים הלאומיים קיסריה ותל אשקלון ושמורת הטבע עין גדי עם כ-35 אלף מטיילים בכל אחד ואחת מהם, הגן הלאומי מצדה ושמורת הבניאס עם כ-25 אלף מטיילים בכל אחד מהם ושמורת הטבע עיינות צוקים וגן השלושה (הסחנה) עם כ-20 אלף מטיילים בכל אחד מהם.

בתוך כך, אלפים הגיעו הערב עם צאת השבת וחזרת החמץ, למאפיות, כדי לקנות מאפים טריים לאחר פסח. עשרות עמדו בתור במאפיית אבולעפיה ברחוב יפת ביפו. "הילדה מאוד רצתה לנסוע ליפו, כדי לקנות פיתה דרוזית עם לבנה", סיפר חיליק בן חיים שהגיע מרמת גן. בין העשרות היו לנה ואני, תיירות מאוסטרליה. "זו חוויה מיוחדת", הן סיפרו.

מטיילים בשמורת עין אפק (צילום: תמר עובדת, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בשמורת עין אפק (צילום: תמר עובדת, רשות הטבע והגנים)

בנוסף כ-40 אלף מטיילים בחרו ללון במהלך ימי החג וחול המועד בחיק הטבע בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים ברחבי הארץ שבתשלום. זאת בנוסף לאלפי לנים בחניוני הלילה שבשטחים הפתוחים. בין החניונים בלטו בעיקר מעיין חרוד, אכזיב, חורשת טל, חאן בארות, ממשית, אשקלון, תל ערד והבשור.

בתוך כך כ-400 אלף מטיילים פקדו את עשרות תחנות המידע וההסברה שהציבה רשות הטבע והגנים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה בעשרות מסלולי טיול מבוקשים בשמורות ובגנים הלאומיים שלא בתשלום בכל רחבי הארץ. מתוכם כ-220 אלף פקדו את תחנות המידע וההסברה בדרום הארץ. בתחנות המידע, שאוישו על ידי עובדי ומדריכי רשות הטבע והגנים ובחלקן יחד עם מורי דרך בשיתוף משרד התיירות, קיבלו המטיילים מידע והכוונה על מסלול הטיול וכן הנחיות וכללים לטיול בטוח תוך שמירה על הבטיחות, הטבע והניקיון.

מעבר לתחנות המידע בשטח, מוקד רשות הטבע והגנים פעל במתכונת מתוגברת במהלך החג וימי חול המועד במסגרתם התקבלו כ-13 אלף פניות טלפוניות ועוד כשמונת אלפים פניות בערוצים הדיגיטליים ביניהם צ'אט דיגיטלי. נושאי הפניות היו בעיקר סביב מידע ושירות על הזמנת ביקור באתרים, חניוני הלילה של הרשות, פעילויות וסיורים באתרים ובירורים על מנויי המטמון של רשות הטבע והגנים.

מטיילים בשמורת הטבע הר מירון (צילום: אטי קוריאט)
מטיילים בשמורת הטבע הר מירון (צילום: אטי קוריאט)

בתוך כך, על פי תוצאות ביניים של סקר מיוחד עם למעלה מששת אלפים משיבים, שערכה רשות הטבע והגנים בסמוך לימי החג ובמהלכו בהובלת האגף למחקר חברתי ברשות הטבע והגנים, עולה כי 88% מהמשיבים הצביעו על שביעות רצון כללית גבוהה במידה רבה ורבה מאוד מהביקור, כאשר למעלה מ-90% היו שבעי רצון מהשירות שקיבלו, ממראה ומניקיון האתר.

נופשים בחופי הכנרת (צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
נופשים בחופי הכנרת (צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)

פעילות בטיחות, חילוץ וסיוע למטיילים במהלך החג וחול המועד: במהלך החג וימי חול המועד פקחי רשות הטבע והגנים טיפלו ב-51 אירועי חילוץ של מטיילים שנפגעו במהלך הטיול בשמורות ובגנים הלאומיים בעיקר עקב חולשה והתייבשות, מחסור במים, איבוד דרך וכניסה לחשכה ופגיעות גפיים כתוצאה מהחלקה\נפילה. בין המקרים בלטו מספר אירועים של מטיילים שנזקקו לעזרה עקב הליכה במסלולי טיול שאינם מותאמים ליכולתם/כושרם הגופני. בשמונה מהאירועים הנפגעים הלכו בשביל לא מסומן בניגוד להנחיות ובשניים מהם הנפגעים פונו באמצעות מסוק של צה"ל ולוחמי 669 של חיל האוויר. זאת בשל תנאי השטח ומצב הנפגעים.