מכתב יוצא דופן הגיע השבוע, עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, לכל חברי הכנסת ה־24. נושאו של המכתב הוא קידומו המהיר והקריטי של חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלויות, שמבקש לחוקק שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן. במכתב קוראים שלושת מנכ"לי העמותות המובילות בישראל לטיפול באנשים עם מוגבלויות – אלו"ט, אקי"ם ואיל"ן – להביא לאישורו ולחקיקתו המיידיים של החוק.

"בעשור האחרון היו מספר ניסיונות לקבוע בחוק את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות לשירותי רווחה. לצערנו, כולם לא צלחו", אומרים בשלושת הארגונים. "הצעת החוק שעליה עמל בשנה האחרונה משרד הרווחה אינה מושלמת עדיין, אך העברתה בכנסת הנוכחית היא צו השעה והזדמנות היסטורית לעגן את זכויותיהם, ובכך לאפשר שירותי רווחה, קידום ושיקום הנחוצים להם כמו חמצן לנשימה".

בשלושת הארגונים מביעים חשש משותף כי התיקו שנוצר בכנסת בין הקואליציה לאופוזיציה, יחד עם המצב הפרלמנטרי השביר המאיים על יציבות הממשלה, יוביל את החוק להיתקע בכנסת, ואף חמור מכך – אם ישראל תידרדר שוב למערכת בחירות מוקדמת, ייתקע לחודשים ארוכים.

דדי עטאס מנכ"ל אלו"ט, סיגל פרץ יהלומי מנכ"לית אקי"ם ישראל ובועז הרמן מנכ"ל איל"ן כותבים לח"כים: "בשנים האחרונות, שבהן התנהלה ישראל ללא תקציב לצד התפרצות הקורונה, נאלצו משפחות רבות, לצד הטיפול האינטנסיבי ביקיריהן, לחזר על הפתחים רשות אחר רשות על מנת לקבל שירותים הנובעים מהזכות הבסיסית לחיים בכבוד מינימלי של אוכלוסייה מורכבת. לצד זאת, עיגון הזכות לדיור בקהילה של אנשים הזקוקים לתמיכה אינטנסיבית יותר נדחה פעם אחר פעם".

עוד הוסיפו: "אנו מבקשים להשמיע את קולם, ולוודא שההזדמנות ההיסטורית המונחת לפתחה של הכנסת לתקן עוול ארוך שנים לא תרד שוב לטמיון, דבר שיותיר אלפי אנשים עם מוגבלות ללא זכאות בחוק לשירות". השלושה פונים לח"כים מכל המפלגות לאשר בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית, כדי לכל הפחות להבטיח את רציפות החקיקה גם בכנסת הבאה, ולהביא להשלמתה במהירות האפשרית עוד בכנסת ה־24.

"עוצמתה של השרשרת האנושית נמדדת ביכולתה להכליל בקרבה את כל חבריה. אנו תקווה שבמשמרת שלכם יחול השינוי המיוחל, שבו זכותם של אנשים עם מוגבלויות לדיור, לרבות בקהילה, לשירותי פנאי ולתעסוקה, כמו גם לשירותי רווחה נוספים, יהיו מעוגנים ומוגנים בחוק. בידכם הדבר".