חברת הכנסת שירלי פינטו (ימינה) שוחחה היום (רביעי) עם ענת דוידוב על סוגיית היעדר הנגשת החופים בישראל. הנתונים המדאיגים נחשפו אתמול, במהלך דיון שנערך בוועדת המשנה לנגישות עירונית, של ועדת העבודה והרווחה. זהו הדיון הראשון מסוגו שנערך במשכן. "98 אחוזים מחופי הים בישראל פשוט לא נגישים", הסבירה בראיון ב-103FM, "העובדה שעדיין לא התקיים דיון בנושא בכנסת, מוכיח עד כמה לאף אחד לא היה אכפת מכך שאנשים עם מוגבלות רוצים להינות מהים".

"גיליתי במהלך הדיון שהסיבה שהרשויות כמעט ולא הנגישו את החופים, היא שהרשות צריכה פשוט לבקש את התקציב ממשרד הפנים", הוסיפה, "פעמים רבות, כאשר אומרים לאדם המתנייד בעזרת כיסא גלגלים שהחוף נגיש - הוא מגיע לקו החול עם הכיסא, כדי לגלות שאין שביל גישה למים. בנוסף, השירותים בחופים אינם נגישים כלל".

היא הוסיפה כי "פעמים רבות, גם כאשר ישנם שירותים נגישים, אנחנו מגלים כי אנשים בלי מוגבלויות משתמשים בהם, או שהם הפכו למחסן - ואז לכו תחפשו מי יפתח אותם". עם זאת, היא הדגישה: "אני לא רוצה להגיע למצב של שיימינג לעירייה כזו או אחרת, אני לא באה בגישה של אנטי כי אנו רוצים לעשות שיתוף פעולה עם ראשי רשויות. גם ראשי הרשויות המקומיות שמאזינים לראיון, שיפנו למשרד הפנים, יש להם תקציב, ושיבקשו את הכסף".

"לדאבוני,  אין נתונים בנושא, דבר שאומר עד כמה לא אכפת, כי לא מתעדפים את זה ולא מתקצבים את זה. ההערכה שקיבלתי היא שעלות ההנגשה של חוף אחד עומדת על כמה עשרות אלפי שקלים", ציינה חברת הכנסת פינטו, "זה כסף קל, אני מסכימה, אך פה בכנסת אני מתמודדת עם כל כך הרבה בעיות, תמיד התקציבים כל כך קטנים, צריך לתעדף אותם". 

היא המשיכה: "פניתי לרשויות המקומיות וגם למרכז השלטון המקומי, יש חופים שיש בהם סוג מסוים של הנגשה, אך באתר לא רשום מה ההנגשה. מה זה נגיש? יש חניה, יש מקום מוצל שהכיסא יכול להגיע אליו? לשמחתי קיבלנו שתי הבטחות משמעויות - מרכז השלטון המקומי יעבוד בשת"פ ויוציא קול קורא לרשויות לנצל את התקציב בקיץ 2022". לדבריה, הנגשה לא לוקחת הרבה זמן. "זה לא משהו שלוקח חודשים וצריך להשבית את החוף", אמרה, "הבטחה נוספת שקיבלתי היתה שאתרי האינטרנט יעודכנו כך שיכללו בצורה מפורטת האם המקום נגיש א ולא, ומה הוא כולל".

בסיום הראיון, פינטו שאלה האם השר גדעון סער מקיים משא ומתן עם הליכוד, והשיבה: "לגבי מגעים עם תקווה חדשה אני לא יודעת, אבל בואי נעשה סדר - בלי ימינה, אין ממשלה בשום קונסטלציה. נכון להיום, ממה שאני יודעת, אני לא מכירה שום מו"מ בין האופוזיציה לימינה. תראי, אני לא יודעת מה אומרים או לא אומרים בליכוד, אני יודעת דבר אחד - אנו חברי הכנסת של ימינה עומדים מאחורי רה"מ בשביל לקיים את הקואליציה הזו, קואליציה טובה, מצוינת, עובדת למען עם ישראל".

"רק אתמול עבר חוק שמציל חיים - הנגשת תשדירי שירות לאנשים עם מוגבלויות, זה דבר שלא היה, לעולם. הקמנו בית חולים ראשון מסוגו בדרום. אם את אומרת שהממשלה בקושי מתפקדת, איך הממשלה לא מתפקדת ? אנו עוברים שבוע שבוע ועוברים. העברנו את מדים ללימודים, את חוק תשדירי השירות, בוועדות אנו עובדים מאוד קשה, זו עבודת הקואליציה, יש הרבה סיסמאות שאנו לא עובדים", סיכמה, "בכל מקרה, אני לא רואה תרחיש של ממשלה חלופית בכנסת הזאת".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm