מ' היא אם לשישה, שנשואה לאיש קבע ומחנכת בחטיבת ביניים באחת מערי השפלה. השניים חסכו במטרה לקנות דירה, ולפני שנה הצליחו להגיע לקורת הגג המיוחלת, אך אז החל המשבר הגדול: בעקבות עליית המחירים הם התקשו מאוד לעמוד בתשלומי המשכנתה - וזאת לצד הוצאות נוספות, כמו התשלום הגבוה עבור הצהרונים.

המשפחה הייתה זכאית בעבר לקצבה בשל מחלה של אחד הילדים, וכשתמה תקופת הזכאות הם נאלצו לעבור את התהליך הבירוקרטי מחדש, אך בקשתם נדחתה פעמיים על ידי הוועדות הרפואיות. בשל כך פנתה מ' למרכז מיצוי הזכויות של פתחון לב שמלווה אותם בתהליך. את המשפחה מלווה עובדת סוציאלית והיא מסתייעת בסלי מזון. "מעולם לא האמנו שנגיע למצב הזה. אני מתביישת מהילדים שלי", מספרת מ'.

מנכ"ל פתחון לב אלי כהן אומר ל"מעריב": "התייקרות המשכנתאות והדלק משפיעות על המוני בתים בישראל, והן קריטיות במיוחד לאלו שמתקשים לסגור את החודש. כל מכה כזאת מגדילה להם את המינוס ומקרבת אותם אל מתחת לקו העוני. בקצב הזה נראה עוד משפחות מתחת לקו העוני, אם ההנהגה לא תעצור את גל ההתייקרויות".

אלי כהן, מנכל פתחון לב  (צילום: יוסי אלטרמן)
אלי כהן, מנכל פתחון לב (צילום: יוסי אלטרמן)

לדבריו, "לפי התוכניות של משרד האוצר, רק בעוד ארבע שנים נגיע לשכר מינימום של 6,000 שקל. אם באמת רוצים להרחיק משפחות ממעגל העוני, יש להגדיל בצורה משמעותית את התוספת לשכר המינימום".