יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד התראיין היום (רביעי) בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחס לגיבוש המתווה המשופר לעסקת החבילה ואופן הגדלת שכר המינימום כפי שסוכם ע"י שר האוצר, אביגדור ליברמן, ויו״ר ועדת עבודה ורווחה, ח״כ אפרת רייטן. 

בר-דוד ציין כי בתור היו"ר הוא בעד העלאת השכר, "אבל אני לא ראיתי אף פעם ששכר המינימום עלה בהצעת חוק פרטית. ברור לנו שזה לא רציני, שכר המינימום אמור לעלות בהסכמים מסודרים והסכם החבילה שחתמנו הוא זה שייצב את המשק. שכר המינימום אמור לעלות ל־6 אלף ש"ח, זה נותן עד 34 ש"ח לשעה. אני בעד לעלות וכמה שיותר אבל צריך לעשות את זה בצורה מסודרת".

עוד הוסיף ש"אמרתי במהלך החצי שנה האחרונה שבשכר המינימום יש נתונים חדשים כרגע, אנחנו רואים את יוקר המחיה, אנחנו רואים נתונים כלכליים מצוינים - זו תוצאה של התנהלות ההסתדרות, של עסקת החבילה, של הקפאת השכר. תוך רבעון המדינה ישרה קו ואני לוקח את זה לזכות ההסתדרות. אני לא אתן שהמדינה תהיה עשירה והעובדים יישארו מאחור. אני הולך לעשות תיקונים בשכר המינימום גם בתמהיל שלו. אף אחד פה לא מחלק כסף, הכול פה במלחמות ומאבקים". 

לשאלה האם היה תומך בהעלאת השכר ל-40 ש"ח השיב בחיוב, ובכל הנוגע להמשך המאבק להעלות את השכר ליותר מששת אלפים ש"ח טען כי יש צורך קודם כל בייצוב החקיקה: "במצב הפוליטי כרגע אני לא רואה שאנחנו יכולים להתקדם. אני צריך עדיין לבצע את התיקונים בתוך הששת אלפים, זאת המשימה הראשונה שלי, לדאוג לשכר המינימום במדינת ישראל. צריך להבין ששכר המינימום זה פוגש את העובדים האחרים שאני דואג להם, זאת משימה אחת".

בר-דוד סתר בנוסף את הטענות נגדו, כי הוא דואג תחילה למעסיקים: "אני דואג קודם לעובדים. צריך להבין ש5,300 זה השכר שהיה וההסתדרות הביאה את הששת אלפים ₪.  אני רוצה להזכיר לכם באיזה נתונים דיברנו. היום אנחנו בנתונים אחרים ולכן אני דורש לעשות שינוי. כמובן שאם נצליח לדחוף את זה כלפי מעלה נדחוף, כמובן שצריך גם לקצר את התקופה".

בכל הנוגע לכך ששר האוצר הגיע להסכמות על שיפור בעסקת החבילה, ענה כי אין הוא יודע מה הם העיקרים: "אנחנו מתנהלים מולם בתוך חדרי המו"מ. אני מניח שהוא מדבר על זה שצריך לעשות שינוי בתמהיל, אנחנו מתאומים גם עם רייטן. אנחנו מנסים לדחוף את החקיקה של שכר המינימום ואני מקווה שלא ישימו לנו מקלות בגלגלים ושנוכל לקדם את החקיקה. לעלות את הפעימה הראשונה ל־5,500 ולקצר את משך התקופה ל־2024".

בר-דוד אמר שאין הסכמות חדשות על שיפורים אחרים, וכי "יש חילוקי דעות כאלו ואחרות, אבל עסקת חבילה היא עסקת חבילה. היא תבוא לתוך הדיון בכנסת, אנחנו מבינים את המצב הפוליטי כרגע. זה מצב פוליטי לא פשוט, ואני מאוד מוטרד ממה שקורה בממשלה ומכך שלא מצליחים להעביר פה שום חוק".

באותה נושא הוסיף ש"אני מוטרד מזה שאני שלוש וחצי שנים בתפקיד והיו לי 4 מערכות בחירות ו-3 וחצי שנים בלי תקציב, עד התקציב האחרון שהייתי שותף לו. יש פה גוף אחד אחראי במדינת ישראל, שנותן פה שקט, וזו ההסתדרות. אני לא אתן לחברי הכנסת האלה לעצור את התקדמות של העובדים. לי יש פה קואליציה בהסתדרות שאני מוביל אותה בצורה מסודרת ונותן שקט למדינה לנהל את הכלכלה, אם אני אצטרך לעצור את השקט הזה כדי לטפל בעובדים זה מה שיקרה".

לשאלה האם ייפתח בשביתה השיב כי "אם אנחנו לא נתקדם להסכם המסגרת שאני כרגע עובד עליו ושייתן תוספות שכר לעובדים, יכול להיות שנלך לעימות ונדרוש את מה שצריך לדרוש כדי שהעובדים בישראל יתקדמו ללא שום קשר למה שקורה במערכת הפוליטית".

יו"ר ההסתדרות אמר שצוותי המשא ומתן כבר התחילו לעבוד ולדבר, אך הוא לא יכול למסור מה עולה בדיונים הללו: "אם לא נראה שאנחנו מקבלים את המענה ואת הפיצוי על האינפלציה ויוקר המחיה, אנחנו לא נחתום על הסכם ונצטרך להגיע לעימות שדיברתי עליו קודם".

בר-דוד הודה שיש לו קו אדום: "עשינו הסכם, ואנחנו רוצים לראות את האחוזים". עם זאת הוסיף ש"אני לא רוצה כרגע להיכנס לזה, אנחנו עדיין בשלבים ראשוניים של המו"מ".

לשאלה האם ידרשו הצמדת שכר תוספת למדד ענה בשלילה: "לא צריך הצמדה למדד, צריך תוספת בהתאם לאינפלציה שצפויה ושהייתה. זה נותן לנו מספיק אחוזים כדי לטפל בעובדים. אני רוצה להזכיר לממשלה שבשנים הקשות של האינפלציה היינו הגוף האחראי ולכן כרגע שהמצב יותר טוב אני מצפה שנגיע להסכם שייתן פיצוי לעובדים. אני לא אתן מצב שהעובדים יישארו מאחור ולכן הסכם המסגרת הוא הדרך המרכזית לתגמל את העובדים בישראל. זו המשימה המרכזית שלי בחודשים הקרובים".

בהקשר לנושא ההמתנה להחלטה השיב ש"השיחות ימשכו עם האוצר גם אם יהיו בחירות או ממשלת מעבר. נראה לאן הרוח נושבת, אם היא נושבת חיובי יכול להיות שיהיה הסכם".

עוד הוסיף כי הוא תומך במאבק המורים: "מורה בישראל צריך להרוויח יותר, הילדים שלנו זקוקים למורים ברמה גבוהה. אני לא נכנס כרגע למו"מ של המורים, יפה בן דוד חברתי תעשה את זה כפי שהיא יודעת, אנחנו מתואמים ואם צריך נעשה מאבק משותף. היא מתחילה לדבר וזה נמצא בשלב התחלה".

בסוף סיכם כי למרות חוסר הוודאות הפוליטי, "בסופו של דבר תהיה בשורה לעובדים, אני תמיד אופטימי. לא נתתם לי להתענג רגע אחד על הניצחון שלי בבחירות, אני רוצה להודות לאלפי התומכים שבחרו בי".