גורמים אמריקאים מסרו היום (שישי) לרשת NBC כי המליציות האיראניות הגבירו את המתקפות שלהם על בסיסי צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה. על פי הדיווח, מאז חודש אוקטובר בוצעו 29 מתקפות מבלי שארצות הברית הגיבה. עוד עולה כי אף אזרח אמריקאי לא נהרג באותם מתקפות, אולם על פי ההערכות בקרב גורמי המודיעין בארצות הברית, איראן סבורה שהמליציות הנתמכות על ידה דווקא כן גרמו לפציעתם ולמותם של אמריקאים.

על פי בכירים בממשל האמריקאי, האיראנים מתפארים לעתים קרובות בהצלחות בשדה הקרב שאינן מבוססות. מוקדם יותר השנה טענו גורמים איראנים כי הם הרגו ישראלים במתקפה על מספר יעדים בעיר ארביל, מה שהתברר כלא נכון. אתר החדשות א-שרק אל-אווסט דיווח מספר חודשים לאחר מכן, כי חקירה הרשמית של עיראק, שנעשתה בעקבות הפצצה איראנית,  לא העלתה אף ראייה לנוכחות ישראלית. 

נזק ממתקפת הטילים האיראנית בארביל, עיראק (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
נזק ממתקפת הטילים האיראנית בארביל, עיראק (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית מסרה כי "אין דבר שהנשיא ביידן לוקח יותר ברצינות מהאבטחה של אנשי ארה"ב הפרוסים מעבר לים. זמן קצר לפני שנכנסנו לתפקיד, אנשי ומתקני ארה"ב היו תחת מתקפה קבועה בעיראק ובסוריה. זה כלל את מתקפת הרקטות הגדולה ביותר נגד השגרירות שלנו בבגדד מזה למעלה מעשור, שהתרחשה בסוף 2020. פרסנו מיד מספר כלים, ביצענו תקיפות צבאיות, מעורבות דיפלומטית, סנקציות ואמצעים אחרים כדי להגן על כוח האדם שלנו וגם לצמצם סיכונים להתקפות נוספות. מספר הפיגועים ירד משמעותית מאז אמצע השנה שעברה. לא כל תגובה תיראה או תיראה, אבל איראן מבינה היטב שארה"ב מוכנה להגיב ישירות לכל איום נגד אנשי ארה"ב".

בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון ציין ברשת NBC כי "חלה עלייה" מאז חודש אפריל בהתקפות שנראה היה שנועדו לשלוח אזהרה. "הדחף לעלייה במתקפות הוא ככל הנראה בעקבות המשא ומתן על הסכם הגרעין והאיתות מוושינגטון כי היא עשויה להגביר את הלחץ הכלכלי על טהראן אם השיחות יקרסו לחלוטין", אמר והוסיף כי הוא מאמין שההתקפות נועדו לשלוח מסר לוושינגטון לפיו לחץ נוסף על איראן יגרור התקפות נוספות על חיילי ארה"ב בעיראק ובסוריה.   

באוקטובר 2021, חמישה מל"טים מתאבדים עמוסים בחומרי נפץ ורסיסים תקפו בבסיס האמריקאי ארה"ב באל טנף שבדרום סוריה. לא היו הרוגים במתקפה, אך מספר מבנים ניזוקו. לאחר מכן, ארה"ב שלחה מסר לאיראן בערוצים דיפלומטיים והזהירה אותם שלא לתקוף שוב. מאז הותקפו חיילי ארה"ב לפחות ב-29 הזדמנויות נפרדות. המתקפה האחרונה הייתה בשבוע שעבר כאשר קבוצה שנתמכת על ידי איראן שיגרה חמש רקטות אל בסיס חיל האוויר ''אל אסד'' במערב עיראק. 

רוב ההתקפות בוצעו באש עקיפה, אך גורמים רשמיים בארה"ב מודאגים מהמספר המתקפות ההולך וגדל של מל"טים חד-כיווניים בלתי מאוישים, המכונים לרוב מל"טים מתאבדים. בכיר בצבא האמריקאי תיאר את המצב בין ארה"ב לאיראן כעל "סולם הסלמה", תוך שהוא ציין את ההתנקשות במנהיג בכיר בכוח קודס בטהרן, תפיסת שתי מכליות נפט יווניות על ידי איראן, והתרגיל הצבאי האחרון של ישראל שדימה תקיפות באיראן .