מחאת נהגי האוטובוס: אהרון שובש, נהג אוטובוס ויו"ר ועד העובדים של חברת "סופרבוס", סיפר הבוקר (שני) בשיחה עם ענת דוידוב ואריה אלדד ב-103FM, מה עומד מאחורי השביתה של נהגי האוטובוסים בישראל ומה יהיו הצעדים הבאים של המוחים. 

בפתח דבריו אמר: "יצאנו לפני שמונה חודשים למאבק ושום דבר לא זז. מ-2018, המשכורת שלנו עומדת במקום, 8,000 שקל זה השכר שלנו. אנחנו דורשים לעלות את זה ל-55 שקלים לשעה, השכר הממוצע במשק. זה לא ביג דיל, זה סך הכול משכורת של 10,000 שקל בחודש. ב-2018 גם עשינו מאבק והעלו לנו את השכר השעתי מ-39 ל-43 שקל. מאז, זה עומד. הכול מתייקר, דלק, אוכל".

כשנשאל האם הנהגים נמצאים במשא ומתן, השיב שובש: "היינו במו"מ עם משרד התחבורה. ביום רביעי שעבר ישבנו עם משרד האוצר, משרד התחבורה והמפעילים ביחד ושום דבר לא יצא מזה. משרד התחבורה זורק אותנו למשרד האוצר, לא משחרר כסף, הלכנו למשרד האוצר, אומרים לנו, 'אתם לא עובדים אצלנו'".

לדבריו של שובש, הנהגים לא זוכים לגיבוי מאף גורם רשמי, כולל שרת התחבורה מרב מיכאלי: "אין לנו שום גיבוי מאף אחד. זו הבעיה. לא נותנים לנו בכלל מועד להעלאת השכר. בחודש מאי נפגשנו כל שבוע כמעט עם משרד האוצר, משרד התחבורה, יועצים של השרה. נפגשנו עם השרה לפני חודש וחצי".

שובש סיפר כי כי במהלך הפגישה עמה, השיבה השרה מיכאלי כי לא יהיה ניתן להקצות תקציב עבור העלאת השכר לנהגים. "היא אמרה לנו שאין תקציב ל-2022. ב-2022 אנחנו צריכים העלאת שכר, לא יעזור לאף אחד. אנחנו כל יום שני נמצאים בשביתה, אני מקווה שגם ההסתדרות הכללית והלאומית תצטרפנה שבוע הבא", הסביר. 


יו"ר ועד העובדים של חברת "סופרבוס" הסביר כי קיים היום מחסור בכוח אדם בענף: "כל יום יש עזיבה, בכל הסניפים. חסרים 4,000 נהגים כדי שתהיה תחבורה ציבורית כמו שצריך במדינה. כל הזמן השרה זורקת כסף לחברות, 'תכשירו נהגים'. אין מה להכשיר נהגים. יש מעל 60 אלף שמחזיקים רישיונות נהיגה, הם לא רוצים לבוא לעבוד".


 
על אירועי האלימות כלפי הנהגים, אמר: "בנו תא, אבל זה לא כל כך עוזר, כי סגרו את הנהג שאין אפשרות לזוז בכלל. אם מישהו תוקף אותך, עד שאתה יוצא מהמקום, עד שאתה קם, כבר קורה מה שקורה. בנו את זה בכלל לקורונה, לא בנו את זה לאלימות. צריך שהנהג יהיה סגור, שאף אחד לא יוכל להתקרב אליו בכלל".

לסיום, הסביר שובש כי הדרישה הבאה של נהגי האוטובוס היא שהמדינה תכיר בענף כמקצוע: "אם מפטרים אותנו, ואנחנו הולכים לביטוח לאומי, הוא יכול לשלוח אותי ללכת לעבוד כשומר. אין הכרה במקצוע. הכרה בוותק זה עוד יותר חשוב מהשכר גם".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm