לאחר שלוש שנים של תכנון ותכלול הפרויקט, ויותר משנתיים וחצי של עבודות תשתית, קבוצת חברות הגיחון, החברות שמנהלות את התכנון וכעת את יישום תוכנית העבודה - מציגה את ההתקדמות שנעשתה בפרויקט שיקום והצלת נחל קדרון והשבתו לטבע, שנאמד בכמיליארד ש"ח.

מהקבוצה נמסר כי עד כה הונחו בפרויקט כ־16 ק"מ מתוך 37 ק"מ של צנרת ביוב, ובלב מדבר יהודה נבנה מתקן תפיסה וטיפול קדם לקליטת שפכים, שכעת זורמים בנחל. בנוסף נבנתה מנהרת תשתיות בעומק של כ־60 מטר, ברוחב של כ־6 מטרים ובאורך של כ־1,200 מטר, ומוינו יותר מ־150 אלף מ"ק של עפר ופסולת למרכיבים שונים.

עוד נמסר כי כ־20 אלף טונות אשפה פונו למתקני הטמנה, וכ־30 אלף מ"ק עפר הוחזרו לבנייה בנחל.  לראשונה מאז הקמת המדינה, הסדרת שפכי הביוב של מזרחי ירושלים קרובה לסיום. במסגרת הפרויקט יש שיתוף פעולה בין הרשות הפלסטינית וחברת המים של ירושלים.

אל ערוץ הנחל מוזרמים ביום כ־50 אלף קוב של ביוב גולמי מירושלים ומיישובי הסביבה. במרוצת השנים נערמו בצדי הערוץ ובסביבתו פסולת בניין ואשפה שמגיעה עם זרם הביוב.

משנת 2015 מובילה קבוצת חברות הגיחון את תכנון תוכנית העבודה ויישומה, שהוכנה בשיתוף רשות המים ותואמה עם עיריית ירושלים, מתאם הפעולות בשטחים, המינהל האזרחי, משרדי ממשלה, שונים ובהם המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומשרד הביטחון, המועצה לביטחון לאומי, רשות הטבע והגנים, פיקוד מרכז, מנהלת קשת צבעים ומנהלת גבולות ותפר, משטרת ישראל ומג"ב - כאשר חלקה מבוצע בשיתוף עם הרשות לניקוז ים המלח ועוד. בשנת 2018 אושרה התוכנית הכוללת במשרד ראש הממשלה.

אסי בלשניקוב (צילום: ללא קרדיט)
אסי בלשניקוב (צילום: ללא קרדיט)

אבי בלשניקוב, יו"ר תאגיד הגיחון וחברת מבט"י: "זוהי משימה לאומית שאנשינו שוקדים עליה לילות כימים בכל תחומי העשייה, בכל תנאי מזג האוויר לטובת תושבי העיר ירושלים והסביבה, למען ערכי הטבע והמורשת, לטובת ארץ ישראל וכדור הארץ. שיקום נחל קדרון יסדיר באופן מלא את בעיית הזרמת השפכים באגן קדרון, ומשרת את כל היישובים לאורך ערוץ הנחל. כך נחזיר לנחל הקדרון את ההוד וההדר הסביבתי, המורשתי, התיירותי וההיסטורי".