החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון החלה השבוע בביצוע פרויקט הזנת החול בחוף נתניה. הפרויקט כולל הזנה של כ־150 אלף מ"ק חול ים נקי באמצעות כלי שיט ייחודי, והוא נועד להרחיב את רצועת החוף בעשרות מטרים על מנת להגן על המצוק החופי מפני התמוטטות ולאפשר רצועת חוף רחבה יותר לטובת המתרחצים והנופשים.

הזנת החול היא חלק מפרויקט ההגנה על המצוק החופי בנתניה, הכולל גם הקמה של 12 שוברי גלים, במסגרת תוכנית כוללת שקידמה החברה הממשלתית בסיוע המשרד להגנת הסביבה, עיריית נתניה וצוות מומחים מהארץ ומחו"ל להגנה על המצוק החופי.

לפני שנה בדיוק, בדיון שהתקיים בנושא בוועדה לפניות הציבור בכנסת בראשות חברת הכנסת יעל רון בן משה מהמחנה הממלכתי, התריעו ראשי רשויות מקומיות בחופי הים התיכון מפני אסון שעלול לקרות בחופי ישראל אם לא יחלו בטיפול משמעותי בסכנת התמוטטות במצוקי החופים בישראל.

החברה הממשלתית להגנת המצוק החופי הצהירה בדיון כי התוכניות שהיא מקדמת בנתניה, באשקלון ובבת ים אינן מספקות, וכי נדרש לה תקציב ממשלתי לביצוע תוכנית רב־שנתית להגנה על מצוקים שבחופים עתירי מבקרים כמו פלמחים והרצליה.

מבקר המדינה פרסם כבר לפני שנתיים דוח חמור, שלפיו לא ננקטות מספיק פעולות מניעה כי התקציב עבורן לא מנוצל באופן מיטבי, אף שתהליך נסיגת והתמוטטות המצוק החופי באורך כולל של 45 ק"מ בחופי הארץ ידוע ובלתי נמנע בשל כוחות טבע ופעילות האדם.

הזנת החול בנתניה צפויה להימשך כשישה שבועות באמצעות אוניית המחפר COSTA LA LUZ הספרדית, המובילה חול ימי המצטבר מול חופי אשדוד. האונייה בבעלות חברת Dravo הספרדית, אשר זכתה לאחרונה במכרז.

בחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון מסבירים: "חברת Dravo בעלת ניסיון של למעלה מ־30 שנה בביצוע עבודות חפירה בנמלים, הזנת חול בחופים ועבודות ימיות. החול יפוזר מהאונייה באמצעות צינור ארוך הצף על פני המים, כשקצהו מונח על רצועת החוף. החול שיועתק למיקומו החדש עומד בכל הקריטריונים הדרושים". בחברה מדגישים כי למען בטיחות הציבור חל איסור מוחלט להיכנס לתחום עבודות הזנת החול והקמת שוברי הגלים בזמן ביצוע העבודות.