"בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מדאיגה בקרב בני הנוער הסובלים מכאבי גב בעקבות אורח החיים הדיגיטלי והעדפתם הברורה של רבים להיצמד למסכי הטלפון, הטאבלט והטלוויזיה על חשבון פעילות גופנית", מתריע מנהל מכון הפיזיותרפיה של שירותי בריאות כללית באור יהודה שאנן יקנה.

לדבריו, כאבי גב הם תופעה שכיחה ביותר, כאשר לפחות כ־80% מהאוכלוסייה סובלים מהם או צפויים לסבול מהם במהלך חייהם. הוא הסביר כי כאבי גב הם סימפטום ולא מחלה, אך הם גורמים לסבל רב ולהפרעה תפקודית ולפגיעה באיכות החיים. "ברובם המכריע של המקרים (90%־95%) כאבי הגב אינם ספציפיים, כלומר לא ניתן למצוא את הסיבה באמצעי הדימות המקובלים", הוא מסביר. "ניתן לחלק את כאבי הגב לשלב אקוטי, שנמשך בדרך כלל כשישה שבועות, ולשלב כרוני, שנמשך מעבר ל־12 שבועות".

הוא הוסיף כי פיזיותרפיה היא הטיפול המיטבי שמזרז את החזרה לתפקוד ומפחית את השימוש במשככי כאבים לאורך זמן. אולם, בשלבים האקוטיים ניתן להיעזר בתרופות או בטיפולים פסיביים, כגון עיסוי, כירופרקטיקה, דיקור וכדומה. אבל זאת אינה ההמלצה לטווח הרחוק. התערבות כירורגית מבוצעת בדרך כלל רק כאשר הבעיה אינה באה על פתרונה באמצעים שמרניים שאינם פולשניים. ההחלטה על התערבות שכזו תלויה יותר ברמת הפגיעה באיכות החיים של המטופל מאשר בממצאי בדיקות הדימות.

גורמי הסיכון לכאבי גב הם רבים, אך ניתן להצביע על כמה שהם בולטים ותדירים במיוחד. גורם שאינו נמצא בשליטתנו הוא הגיל - שינויים ניווניים לאורך עמוד השדרה שגורמים לעתים להיצרות תעלת השדרה או מוצא העצבים. גורמים בולטים נוספים שעליהם ביכולנו להשפיע הם עישון, השמנת יתר, אורח חיים פסיבי ובפרט עבודה שכרוכה בשעות ארוכות של ישיבה וחוסר בפעילות גופנית.

"מומלץ להתחיל בפיזיותרפיה גם ללא בירור רפואי וללא בדיקות הדמיה, קבלת הדרכה להתמודדות עם כאבי גב, שמירה על תפקוד שגרתי ככל האפשר ופעילות גופנית הם הבסיס למניעת כאבי גב ולטיפול בהם", מוסיף יקנה. "פעילות גופנית הוכחה כיעילה ביותר למניעת כאבי גב ולהתמודדות עמם. הפעילות המומלצת היא זו שניתן להתמיד בה".