הרפורמה בסיעוד בקהילה יוצאת היום (שלישי) לדרך, כאשר שר הרווחה מאיר כהן ('יש עתיד'), מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר וסמנכ"לית מערך נכויות ושיקום בביטוח הלאומי, ירונה שלום, הציגו את הרפורמה בשירות הסיעודי לאזרחים ותיקים.

מטעמו של השר כהן נמסר: "אחרי יותר מעשור הגענו לרגע מיוחד בו אנחנו מוציאים מכרז של 13 מיליארד שקלים לשנה, 78 מיליארד שקלים לשש שנים, ובניגוד למכרז הקודם אנחנו לא מתמקדים במחיר אלא בשירות לקשיש הסיעודי. התמריץ לחברות הסיעוד יהיה על מספר המטפלים לכמה שיותר קשישים ולא על השעות. כבר היום אנחנו מקיימים פיילוט להכשרת מטפלות במסגרת המכרז, ונלווה מקרוב את הכשרת המטפלות הסיעודיות. 80 אחוז מהמטפלות בכל חברה חייבות הכשרה". 

עוד הוסיף השר כי "נדאג למעמד המטפלים והמטפלות בסקרים שביטוח לאומי יבצע, גם בקרב משפחות הקשישים. ברור לנו שמטפל מרוצה הוא מטפל טוב יותר בהורים שלנו. בניגוד למצב היום, אנחנו מקימים מנגנון לבירור תלונות וניתן תגמול לנותני שירותים מצטיינים. תנאי המכרז מייצרים מציאות בה הפריפריה לא תוזנח וכל אדם זכאי יקבל שירותי סיעוד, לא משנה איפה הוא נמצא ובכך ימדדו חברות הסיעוד. אנחנו עוד מנסים לשפר את שכר המטפלות הסיעודיות ביחד עם צוות במשרד ראש הממשלה. להערכתי, יהיו לנו בשורות בקרוב לגבי העלאת שכר המטפלות. במכרז הזה הגדלנו בחמישים אחוז את הסכום של הממשלה להכשרות". 

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, אמר: "במנגנון הבקרה החדש אנו מייצרים מצב שבו מטפלים ומטופלים יקבלו כאחד את זכויותיהם והחברות ישאו באחריות לכך. המכרז הזה, הגם שלקח זמן עד שייצרנו אותו, מייצר אחריות כוללת על טיב וזמינות הטיפול הסיעודי לקשישים. אפשרנו לעוד חברות להיכנס אליו, ייצרנו מנגנוני פיקוח ובקרה על טיב וזמינות השירות, ומנגנון להגברת הכשרת המטפלות. בנוסף אנחנו מייצרים מנגנון לשכר דיפרנציאלי של המטפלות והמטפלים הסיעודיים."

שפיגלר ציין גם כי "ייצרנו קנסות על החברות אם לא יעמדו בתנאי השירות, בין 500 ל-3,000 שקלים קנס - אם זכאי שירות ממתין ולא מקבל, אם מטפל לא מגיע, אם תנאי המטפל מקבל פחות משכר מינימום או לא מקבל שכר והפרשות בזמן או כחוק. המכרז יוביל את מערך השירות הסיעודי בקהילה לשש השנים הקרובות".