תרומת סלי מזון לנזקקים היא אחת המסורות היפות ביותר בחברה הישראלית. שנה אחר שנה אזרחים רבים תורמים מוצרי מזון לעשרות אלפי נזקקים, מוגבלים וקשישים שידם אינה משגת.

אך לצד כל הטוב ישנה גם ביקורת רבה על אופן הפעילות של חלק מהעמותות. החל בטענות על כך שהכסף שנתרם הולך למשכורות שמנות, דרך הביקורת על איכות וכמות המוצרים בסלי המזון ועד לנזקקים שמסרבים לקבל את המארזים כדי להסתיר את מצבם מעיני השכנים. כל אלה הביאו להקמת עמותת DonateIT, סטארט־אפ טכנולוגי חברתי מבית אקסלרטור - הכוורת, מרכז ליוזמות משותפות של הג'וינט וביטוח לאומי.

ב־DonateIT החליטו להסיר את הבושה ממשלוחי סלי המזון, להפוך אותם לבריאים ומלאים יותר ולהביא אותם עד בית הנתרם בנראות של משלוח סופר רגיל לחלוטין.

עמית רשף, מייסד ומנכ"ל DonateIT, מסביר: "העמותה עובדת במודל ייחודי של pocket־to־pocket, שבו 100% מכספי התרומה מועברים לנזקקים תוך שקיפות מלאה מול התורם. השילוב שבין סל מזון עשיר לבין שיתוף הפעולה עם רשתות המזון המאפשר מתן בסתר הוא אחד היתרונות המשמעותיים שאנחנו מציעים למשפחות שאנחנו מלווים בשנים האחרונות".

התחכום של DonateIT טמון בפשטות שבה: פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת שליחת סלי מזון בצורה דיגיטלית ישירות מהסופר למשפחה, מה שמאפשר מענה לכל הבעיות הקיימות: סל מזון באיכות גבוהה, שמירה על כבוד המשפחה שמקבלת משלוח רגיל מהסופר עם שליח וצמצום כמות העובדים השכירים ב־100%.

ב־DonateIT כל כספי התרומות מנוצלים לטובת רכישת המצרכים ללא עמלות למנהלים או עובדים והשימוש במערכת אינו כרוך בתשלום. הפעולה היחידה שהתורם נדרש לעשות היא להזין באתר העמותה את סכום התרומה שביכולתו להציע וכאשר נאסף סכום מספיק לבניית סל מזון, המערכת בוחרת שם ממאגר משרד הרווחה ומייצרת עבורו הזמנה ברשת סופרמרקטים גדולה.

פולה ברקן, מנהלת פיתוח מיזמים והשקעות חברתיות של הכוורת, אומרת: "בישראל חיות משפחות רבות שמתמודדות עם עוני וחוסר ביטחון תזונתי, בפרט אחרי הקורונה ועם עליית המחירים. אלו יכולים להיות השכנים של כל אחד מאיתנו. אנחנו גאים ב־DonateIT, שפיתחו ממשק שמאפשר לשירותי הרווחה ולארגוני סיוע לשלוח סל מזון איכותי ומותאם היישר לפתח הבית".

במקביל, שירות הרכב השיתופי GoTo ושירות הרכב השיתופי אוטותל יקיימו בשיתוף קבוצת שורשים פעילות חלוקת חבילות מזון לקראת החגים לנזקקים, למיעוטי יכולת ולניצולי שואה.

מנויי החברה יוכלו להזמין רכב, להגיע בבוקר יום שלישי לנקודת האיסוף של חבילות המזון ולצאת לחלוקה במשך מספר שעות על בסיס רכבי השירותים. המנויים שישתתפו יקבלו קרדיט לשימוש בנסיעות עתידיות.