מקרה ההפריה השגויה באסותא, שאירע בשבוע שעבר, גרם לסערה בארץ וגרר אחריו תגובות וביקורות רבות. יו"ר אסותא, פרופסור יהושע שמר, התראיין התראיין הערב (שלישי) בחדשות 12 והתייחס לסוגייה. בראשית דבריו התייחס לתהליך ההפרייה עצמו, וציין כי הוא "מורכב. מדובר פה בארבעה שלבים שעושים אותם בני אדם ולא רובוטים".

הוא הוסיף: "זה אירוע קשה שאסור היה שייקרה, הוא בלתי נסלח, אסור שייקרו כאלו מקרים בעתיד. צריך להבין את העולם הזה, עשרות אלפי ילדים נולדו בהקשר של הפריה חוץ גופית, וגם באסותא".

הוא הסביר: "התהליך הזה הוא מורכב, כאשר מתעסקים בתאים, יש מספר שלבים. מדובר פה בארבעה שלבים שעושים אותם בני אדם, לא רובוטים. כל תהליך כזה מפוקח על ידי אנשים בכירים ומקצועיים שאחד עושה את הפעולה והשני משגיח שאין טעות".

עוד אמר פרופסור שמר כי "בסדרת הפעולות הזו אתה לא יכול לדעת איפה הייתה הטעות. אף אחד לא יכול להוכיח, משערים שזה קרה בשלב ההקפאה".

"זו טעות אנוש", הביר פרופסור שמר, "אסור שזה ייקרה. כשהדבר הזה קורה, אז אנו מגיעים למצב בעייתי מאוד, עושים את כל המאמצים, בודקים את עצמנו, מחדש, וצריכים למצוא האם ניתן למצוא אמצעים לבקרה שיימנעו כזה דבר".

כזכור, בשבוע שעבר משרד הבריאות עדכן על אירוע חריג, במסגרתו אישה בהריון גילתה כי העובר שהוחזר לה בטיפולי הפוריות - אינו שלה. המקרה נודע מבית החולים אסותא ראשון לציון, והוא מתייחס לאירוע בו בבדיקה גנטית שנעשתה לאישה בהריון, אשר עברה החזרת העוברים, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם לה ולבן זוגה גנטית.

"זו בעיה אתית ומשפטית", אמר יו"ר בית החולים. הוא סיפר: "יש לנו חשד לגבי אישה אחרת, שכנראה אותן ביציות נמצאות אצל אישה א'. השלב הראשוני זו פנייה לבית משפט לענייני משפחה, אסור לעשות בדיקות גנטיות מבלי הוראה של בית משפט - זה יכול לפתור את התעלומה".

הוא התייחס לאפשרות כי אחת מהנשים תתבע את בית החולים ואמר: "אם תהיה תביעה נצטרך להתמודד איתה ברמה המשפטית. המטופלות נותנות לנו עידוד, נערוך בדיקות גנטיות על חשבוננו. המטופלות מכירות את המעבדה והעובדים, אנחנו כאסותא נצטרך לעשות מאמץ לשפר את התהליכים ולתקן את התקלה".

הוא סיכם: "אנחנו לא מסתירים דבר, הכול פתוח ושקוף, עם הרבה מאוד חמלה. הנשים מדברות איתנו, ובסה"כ זה אירוע קשה ומטלטל אבל אנחנו נצא מזה מחוזקים ונגביר בנו את אמון הציבור".