האוניברסיטה העברית בירושלים מצטרפת למאמץ העולמי בהתמודדות עם משבר המזון, וחנכה אתמול מרכז פודטק למחקר ופיתוח ראשון מסוגו בישראל.

עד לפני שנים אחדות הדיון הציבורי על משבר המזון היה מוגבל למדינות העולם השלישי. עם זאת, מצבור אירועים גלובליים שהשפיעו על היצע חקלאי ומעבר סחורות כמו מגיפת הקורונה, המלחמה באוקראינה וכמובן משבר שינויי האקלים המתעצם בכל העולם גרמו גם למדינות מפותחות לעמוד בפני חוסרים תזונתיים, שהעמידו את הדיון על ביטחון המזון בקדמת הבמה העולמית.

בתוך כך, תעשיית המזון מן החי, האחראית לפליטת 20% מגזי החממה בעולם, לשימוש נרחב באנטיביוטיקה (73% מכלל השימוש העולמי) ולניצול לא יעיל של שטחי אדמה ומים ממשיכה לצמוח, והצריכה העולמית של מזון מן החי גבוהה היום מאי־פעם.

מטרת המרכז שנחנך באוניברסיטה העברית היא לייצר חממה רעיונית ומחקרית על מנת לספק פתרונות חדשניים לצורך ההולך וגובר של ביטחון המזון.

המרכז יעסוק במחקר ובהוראת סטודנטים לחדשנות וליזמות בתחום המזון, ישלב חוקרים מתחומי ידע מגוונים ויניח את התשתית היישומית לפיתוחים כמו מזון חלופי ואיכותי כולל חלבון ושומן ממקורות תאיים מן החי, ייצור חלב ללא תלות בבקר, השבחת הגידולים השונים והתאמתם לאקלים משתנה, הארכת תוקף ושרידות מוצרי מזון טריים וחקלאות עירונית.