נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הזהיר היום (שישי) את עמיתיו במערב וטען כי רוסיה מאיימת לפוצץ את הסכר ההידרואלקטרי קוחובה שליד חרסון. הסכר של תחנת הכוח ההידרואלקטרית הזו מכיל אלפי ליטרים של מים.

"אם הרוסים יפוצצו את הסכר הזה, יותר מ-80 יישובים, כולל חרסון, יוצפו. מאות אלפי אנשים עלולים לסבול. אספקת המים לחלק גדול מדרום אוקראינה עלולה להינזק. המתקפה הרוסית הזו עלולה להשאיר את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ללא מים לקירור", טען בשיחה עם המועצה האירופית.

הסכר והמפעל ההידרואלקטרי עובדים בקיבולת מצומצמת בהרבה מאחר שהאזור נכבש על ידי הכוחות הרוסיים במרץ. הכוחות האוקראינים נמצאים כ-40 ק"מ מצפון לסכר. במהלך ארבעת החודשים האחרונים, הם פתחו במספר תקיפות נגד הגשר המהווה חלק מהסכר כדי למנוע את השימוש בו על ידי הצבא הרוסי. 

לדבריו, התקפות של רוסיה על תשתיות האנרגיה של אוקראינה נועדו ליצור גל חדש של פליטים. "ההנהגה הרוסית הנוכחית הורתה להפוך את מערכת האנרגיה לשדה קרב. ההשלכות מסוכנות מאוד, לכולנו באירופה", אמר בשיחה עם המועצה האירופית. ההתקפות רוסיות על תשתיות אנרגיה  גרמו לאוקראינה לאבד לפחות 40% מיכולת ייצור החשמל שלה. 

מיכאילו פודוליאק, יועצו של ראש לשכת נשיא אוקראינה, טען ביום חמישי כי רוסיה מתכננת לפוצץ את הסכר והשנאים, מה שיגרום לגירושם של אזרחים אוקראינים מחרסון והצפת השטח, זאת מאחר והקרקע מדרום וממזרח לנהר היא נמוכה. "רוסיה מכינה קטסטרופה מעשה ידי אדם", אמר פודוליאק.

מנגד, ראש המחוז האדמיניסטרטיבי נובה קחובקה שמונה על ידי רוסיה, ולדימיר לאונטייב, אמר לתקשורת הרוסית  כי אין זה הגיוני שרוסיה תהרוס את הסכר של תחנת הכוח. "מה הטעם שרוסיה תשמיד אותה עכשיו? גם מנקודת מבט פורמלית, מדובר בשטויות. זו שטות מוחלטת", אמר לאונטייב.

סכר קוחובה  (צילום: European Union/ Copernicus Sentinel-2 L2A/Handout via REUTERS )
סכר קוחובה (צילום: European Union/ Copernicus Sentinel-2 L2A/Handout via REUTERS )

בנוסף לכך, בלשכת זלנסקי טענו ביממה האחרונה הצליחו הכוחות האוקראינים לכבוש מחדש למעלה מ-80 יישובים באזור חרסון. לטענתם, למעלה מ-500 יישובים כבר שוחררו. 

שר ההגנה האמריקאי שוחח עם מקביליו באוקראינה ורוסיה

כמו כן, שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין ושר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו שוחחו מוקדם יותר היום, כך דיווח משרד ההגנה הרוסי. "השיחות היום בין שויגו לראש הפנטגון הן השניות מאז תחילת המבצע המיוחד באוקראינה. הקודמות היו במאי, נושא הדיון אז היה זהה - נושאים דחופים של ביטחון בינלאומי, כולל המצב בנושא אוקראינה", נמסר. הקרמלין סירב להתייחס אולם באתר משרד ההגנה האמריקאי נכתב כי במהלך השיחה עם שויגו הדגיש אוסטין את "חשיבות תחזוקת קווי התקשורת".

לאחר השיחה עם שויגו, שוחח אוסטין עם מקבילו באוקראינה, כך נמסר מהפנטגון. עוד נמסר כי בעקבות השיחה הבטיחו השרים האמריקאים והאוקראינים לשמור על קשר הדוק בעתיד. שר ההגנה האוקראיני התייחס  לשיחה עם אוסטין ואמר כי הם דנו בחיזוק יכולות ההגנה האווירית האוקראינית ובמצב הביטחוני.