ד"ר אסתר לוצאטו, מנכ"לית קבוצת לוצאטו, העומדת בראש עמותת "ישראל לעמן הנגב", השתתפה בכנס המנהיגים של קבוצת הג'רוזלם פוסט, שנערך היום במרכז הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, והתייחסה לדרך שבה משקיעה המדינה את משאביה באזורי הארץ.  "המרכז קורס לתוך עצמו, והגליל והנגב הם התשובה הנכונה לבעיות המדינה, ורואים היום שיש מפנה", אמרה ד"ר לוצאטו.

 לוצאטו ציינה בדבריה את עמותת "ישראל למען הנגב", שהוקמה בשנת 2020 והייתה הכוח המניע מאחורי החלטת הממשלה להעביר את בסיסי  צה"ל לנגב. "זה גיים ציי'נגר מבחינת התפתחות הנגב", היא אומרת, "וזה כמעט טורפד כי לקציני המודיעין לא התאים לעבור לגור בנגב. זאת למרות שבמשך 20 שנה כל ראשי הממשלה, שרי הביטחון והרמטכ"לים חשבו שזה הדבר הנכון למדינת ישראל".

 לדבריה, משמעות המעבר הזה הוא השקעה של כ-60 מיליארד שקל בפיתוח הנגב ויצירת כ-50 אלף מקומות עבודה. "אנחנו, אנשי הנגב, הבנו שאם עכשיו אנו לא נילחם על הבית שלנו, אין מי שיעשה את זה עבורנו. לצערי, בשיח הפוליטי המנהיגים בעיקר מרוכזים ושקועים בעצמם, והם לא מתפנים לטפל בבעיות החשובות והאמיתיות למען הילדים שלנו. נלחמנו לאורך הדרך, עתרנו לבג"ץ, ומשכנו את העתירה רק כשר הביטחון בני גנץ הכריע בנושא והפרויקט יצא לפועל. זה לימד אותנו שאנחנו צריכים לקחת אחריות ולהכריח את הפוליטיקאים שלנו להביא תוצאות, בדברים מדידים, אחרת הם צריכים לפנות את מקומם".

אחד על אחד, דר אסתר לוצאטו, מנכלית קבוצת לוצאטו from Oren Segal on Vimeo.

ד"ר לוצאטו מסבירה כי הקשיים מאחורי המעבר לא הסתיימו, כאשר הסוגייה שעלתה לאחרונה על הפרק היא זהות האוניברסיטה שתיתן מענה אקדמי לאנשי קבע שיעברו דרומה. "אוניברסיטת בן-גוריון ליוותה את התהליך הזה במשך עשור, והיא הייתה אמורה לתת למרבית משרתי הקבע את האפשרות ללמוד לתארים אקדמיים", היא מסבירה. "כל עוד הנושא היה תיאורטי זה לא הפריע לאף אחד, אבל ברגע שהוחלט שהמודיעין יעבור לנגב, והבינו שעברנו את נקודת האל חזור, התעוררו אוניברסיטאות נוספות, שהבינו שמדובר באלפי סטודנטים פוטנציאליים עם רווח כספי ודרשו לעשות מכרז".

 לטענת ד"ר לוצאטו, ככל הנראה אנשי הקצונה הבכירה של יחידת 8,200 הם אלו שפנו לאוניברסיטת ת"א כדי שיבקשו לפתוח במכרז הלימודים, בידיעה שהיא כנראה תזכה במכרז בזכות גודלה והישגיה האקדמיים. "זה משחק מכור, וזה הסיפור של הנגב, כל פעם שצריכים להתבצע כאן דברים גדולים הם מטורפדים כי 'מדינת תל-אביב' יונקת ושואבת את כל הכוח. מדובר פה אלפי מקומות עבודה שעבור תל-אביב לא ישנו דבר, אבל בשביל הנגב זה עניין משנה חיים".