תופעת היתמות אוזכרה עוד בתנ"ך, ליתר דיוק כ־18 פעמים. הדאגה לגר, ליתום ולאלמנה מלווה אותנו מתולדות העם היהודי. לדאבוננו, את מקבלי ההחלטות היא אינה מטרידה.

כ־4,500 ילדים מצטרפים למעגל היתמות מדי שנה במדינת ישראל. רובם ככולם חווים התפוררות של הבית, של המוסד המשפחתי, התמודדות יומיומית עם תחושת תלישות כשלצדה בירוקרטיה שמסתירה את העובדה שמדינת ישראל עדיין לא החליטה אם לסייע לילדים יתומים.
בוועדה לזכויות הילד שכינסנו מטעם עמותת חמניות בשנה שעברה ציינו כי "הטיפול בילדים יתומים נופל בין הכיסאות".

בישראל 2022 כ־75% מהיתומים אינם מוכרים לרווחה. 40% מאלמנות ומיתומי השכול האזרחי חיים בעוני מאחר וקצבת השארים (הקצבה לילדים מתחת לגיל 18 שאיבדו את אחד מהוריהם) היא הקצבה הנמוכה ביותר בישראל. לעתים פחות מ־1,000 שקל בחודש. המחשבה על אבל כתהליך שאמור להסתיים ולהתפוגג מחיי הנפש של העוברים אותו הופכת אוכלוסייה שלמה לשקופה. אנו חיים בחברה שעוסקת (ובצדק) במניעת מוות, אך מעולם לא הקצתה את המשאבים למי שנותרו מאחור.

כשאבי נהרג בתאונת דרכים כשהייתי בת 14 נפער בור שלא הצלחתי למלא. מותו השפיע עליי בכל קנה מידה, הרגשתי זרה לסביבה, זרה לעצמי, ללא חברים בגילי שמבינים את ההתמודדות עם אובדן כזה. היתמות הפכה אותי שונה בן לילה והובילה לתחושת חוסר שייכות שגרמה לי להאמין שכל מי שאני הפך להיות - יתומה.

מנקודת המבט הזו, הקמתי את חמניות. העמותה היחידה בישראל ליתומים, לאלמנים ולאלמנות המעניקה מענה רגשי ליתומים.
35 אלף יתומים במדינת ישראל קוראים לתשומת לב ציבורית, למענה ציבורי ראוי, להעלאת קצבת השארים לילדים יתומים ובהעלאת המורכבות של תופעת היתמות לסדר היום הציבורי. אנחנו נמשיך להיאבק עד שזה יקרה. ועד שמדינת ישראל תתעשת, עמותת חמניות תמשיך להיות הבית לכלל יתומי ואלמנות ישראל.

הכותבת הינה מייסדת ומנכ"לית עמותת חמניות. קס נכללה ברשימת 30 המשפיעים מתחת לגיל 30 של מגזין "פורבס", ונבחרה גם לרשימת 30 נשות המופת של החברה הישראלית של העיתון "גלובס"