"מבצע שלמה" ב־1991 נודע כמבצע העלאת יהודי אתיופיה הגדול האחרון ברכבת אווירית לישראל, אבל מעטים זוכרים או יודעים את כל הפרטים על "מבצע אחים" הממושך שקדם לו, שנמשך לסירוגין מ־1977 ובכל שנות ה־80 וכלל גם את "מבצע משה" ב־1984.

את המבצע יזם ראש הממשלה דאז מנחם בגין בשיתוף ראש המוסד לשעבר יצחק חופי (חקה), ובעקבות הדלפה לתקשורת הוא הופסק במרץ 1990. לאחר הפסקה קצרה חודשה הפעילות במסגרת "מבצע שלמה" שקיבל פרסום נרחב, אך "מבצע אחים" נשאר קבור בארכיון.

אורי ארד, ששירת בחיל המודיעין ביחידה 8200 וכיום מועסק בחברת אלביט כמהנדס תוכנה, הוא עמית במרכז למורשת המודיעין ואת זמנו הפנוי הוא מקדיש לחקירת נושאים מודיעיניים שנקברו בארכיונים ולא זכו לפרסום רב. 

אורי ארד (צילום: באדיבות המצולם)
אורי ארד (צילום: באדיבות המצולם)

עמותת עמך, המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית עבור שורדי השואה והדור השני, הזמינה מארד לאחרונה הרצאה מסדרת הרצאות שהוא עורך. וביום ראשון האחרון התכנסו בסניף עמך בקריית מוצקין כדי לשמוע ממנו את הסיפור על "מבצע אחים" בשבוע שבו חל חג הסיגד של העדה האתיופית המצוין היום - מבצע שכלל שיתוף פעולה בין המוסד ליחידות מובחרות של צה"ל.

"כאחד מהלקחים מהשואה, מדינת ישראל השקיעה משאבים במעקב ובשמירה על כלל יהודי העולם באשר הם", סיפר ארד לנוכחים. "המדינה רואה עצמה אחראית לשלומם של יהודים בעולם כולו, אף שאינם אזרחי המדינה, וזה משהו מאוד ייחודי למדינה".

לדברי ארד, תחושת האחריות הייתה הסיבה שהובילה את ממשלת בגין לצאת ל"מבצע אחים". 

חג הסיגד מסמל את החיבור של קהילת יהדות אתיופיה "ביתא ישראל" למסורת ולתרבות היהודית שנמשכה ונשמרה לאורך דורות בגלות באתיופיה, ובהרצאה "מישהו שומר עלייך" משתף ארד עם הנוכחים מידע מתוך ארכיונים וראיונות שקיים עם האנשים שהשתתפו במבצע המרגש. מדובר בחלק מסדרת ההרצאות של ארד ששמה "סיפורי חבצלת", שנועדה לחשוף עוד טפח מההיסטוריה של המדינה שידעה מבצעים מודיעיניים סודיים רבים.

בעמותה מסבירים: "חרטנו על דגלנו להעלות את המודעות הציבורית באמצעות ניצולי השואה שמהווים תזכורות על אודות הרדיפה של העם היהודי באירופה בפרט ובעולם כולו בכלל. לכבוד חג הסיגד בחרנו בהרצאה של ארד מתוך סולידריות בין ניצולי השואה לסיפורם של יהודי אתיופיה בדרכם לארץ ישראל".