יום המאבק הבין-לאומי למניעת אלימות נגד נשים צוין ביום שישי האחרון ברחבי העולם. ליאת (שם בדוי) קורבן אלימות פיזית וכלכלית סיפרה היום (ראשון) איך הכל התחיל. "בהתחלה, היו הדברים הכי קטנים, כמו שלא היתה לי יד חופשית וכסף לקניות שתמיד הייתי צריכה לבקש - אפילו אם זה היה בשביל החוגים של הילדים או דלק לרכב. הייתי צריכה לגשת ולבקש אישור עבור כל דבר שהייתי צריכה. במידה והוא לא תמך בכך - הוא לא היה מסכים", סיפרה בשיחה עם ענת דוידוב ב-103FM.

היא שיתפה במקרה בו ביקשה כסף - וסורבה.  "לא תמיד קיבלתי מענה על דברים כמו כסף בשביל קניות אוכל לשבת ולילדים. כל הנושא הכלכלי היה בידיים שלו - זה לא שהיה לי כסף ויכולתי לעשות כל מה שאני רוצה", סיפרה, "עבדתי גם כשהייתי בזוגיות, ובשלב מאוחר יותר התחלתי ללמוד גם. בכל אותה התקופה, הכסף עדיין היה אצלו והייתי צריכה לבקש כסף על כל דבר קטן. היינו יחד שני עשורים וזה לא מעט זמן". 

מתי הבנת שמשהו לא בסדר?
"לקח לי הרבה זמן להבין, כשהתחלתי להסתיר דברים משהו הרגיש לי לא נכון".

להסתיר מה?
"קניתי משהו והייתי צריכה להסתיר. משהו בהתנהלות לא תקין, למה אני לא יכולה לעשות קנייה של מוצרי מזון לבית אפילו? זה לא ממחסור כלכלי שאין תקציב אז צריך להצטמצם, אבל גם כשהיה זה סוג של שליטה. אלימות כלכלית זה סוג של שליטה, שהכול בידיים של הגבר ולי אין זכויות. גם אם אני עובדת זה לא משנה. ברגע שיצאתי ללימודים וכמעט סיימתי אותם השיח היה שאת המשכורת הראשונה אני צריכה להפקיד לו בידיים, שלא תהיה לי עצמאות כלכלית".

היה לך חשבון משלך?
"כן. לא הייתה לו גישה. הוא ידע עוד לפני שלמדתי גם עבדתי, אמנם טיפלתי בילדים אבל גם עבדתי קצת. לא היה לי את החופש הפעולה לעשות מה שאני חושבת שנכון לעשות לצרכי הבית. הוא דרש שאביא לו את הכסף, ויצאתי מהבית בעצם כשהרגשתי סכנה לחיי". 

"חוץ מאלימות פיזית, הוא נקט בכל שאר סוגי האלימות שיש", הסבירה, "לקראת הסוף, אני חושבת שהוא חש מאוים מכך שאני עומדת לסיים לימודים ויוצאת לסוג של עצמאות, שהוא מתחיל לאבד שליטה עליי ואז הרגשתי שכן אני נמצאת בסכנה. היו גם איומים פיזיים. בעצת הרווחה יצאתי מהבית בעקבות סכנה לחיי".

יש לך שלושה ילדים, ברחת עם כולם?
"לא, קודם כל בגלל שהחוק אומר שילד מעל גיל 13 לא יכול להצטרף, לצאת למקלט לנשים. שזה בהחלט טעון שינוי בחוק בעיניי, וגם מסיבות אחרות. גם אם זה היה מתאפשר לא חושבת שהוא היה מצטרף כי באותו שלב היה ניכור הורי, הסתה.

מי עזר לך?
"קודם כל ברווחה, הרווחה ממש עזרה לי בשלב היציאה בשיתוף פעולה עם המקלט. כשהגעתי לשם הופתעתי ממש לטובה, היה חשש רציני להגיע למקום כזה, דמיינתי כל מיניי מראות נוראיים. אני יכולה להגיד הרבה דברים טובים - הייתי לי חוויה מדהימה שם, צוות מדהים, הכול במטרה לחזק את אותן נשים עם הילדים. לאט לאט אחרי תקופה של חצי שנה יצאתי לקהילה".

בהמשך הראיון היא סיפרה על תהליך השיקום שעברה: "קיבלתי דיור למשך שנה, דבר שמאוד עזר, ובאיזשהו שלב היה את החיבור עם דף חדש שבאמת עזרו לי מכל הבחינות, גם אם זה ליווי של עו"סית וגם מבחינה כלכלית. הם עזרו לי בדברים הכי בסיסיים, לרכוש ציוד לדירה שלא היה לי. זה גם חימם את הלב וגם נתן תמיכה, גם חיזק את הביטחון".

היא נשאלה האם היא מוגנת כעת מפניו, והשיבה: "אני לא חושבת שאני מוגנת מפניו. אני לא מרגישה מוגנת. אין בנינו כל כך אינטראקציות, הייתה פעם אחת אינטראקציה שכמעט נגמרה בלא טוב. גם נשים היום שהולכות להתלונן לא באמת מקבלות מענה". עוד ציינה כי יצאה מהבית לפני שלוש שנים וחצי, וזה תהליך מאוד ארוך, שלא נגמר רק ביציאה".

בסיום השיחה היא סיפרה על מסלול הלימודים אליו נכנסה, בעזרת הסיוע ללימודים שקיבלה: "זה עוזר, ואם רוצים שנשים קודם כל ירכשו ביטחון ולא יהוו נטל על המדינה, המדינה צריכה לעודד אותן ולעזור להן לרכוש השכלה, לא רק בסיוע בשכר לימוד, אלא גם בסיוע למחייה, אותן נשים עם ילדים. אני מנועה מלקבל הבטחת הכנסה כי אני סטודנטית, חסר לי הביטחון הכלכלי הזה כל חודש, שאני יודעת שנכנסת לי משכורת לחשבון הבנק בלי לדאוג ולנסות בלית ברירה אני נאלצת לצאת לעבוד בשבתות, חגים, יום כיפור, עם ילדים שכל שאר ימות השבוע אני עובדת, זה לא שיש יום חופש".

בתוך כך, אדווה קרא־ואזנה, מנהלת תוכנית דף חדש יוצאות מקלט, סיפרה על פעילותן: "בארגון קיימות שתי תוכניות דף חדש, שפועלות מטעם משרד הרווחה. תוכנית דף חדש יוצאות מקלט פועלת מתוך חוק זכויות נשים ששהו במקלט. עד היום ליווינו קרוב ל-600 נשים במהלך שלושת שנות הפעלת התוכנית, וליאת היא אחת מהן".

"אנחנו בדף חדש יוצאות מקלט מלוות נשים מרגע שהן יוצאות ממקלט לנשים נפגעות אלימות, דרך החיים שלהם בקהילה בתקופה של בין שנה לשנה וחצי, עם צוות", סיפרה, "אין מסלולים, אלא יש התאמה אישית, כאשר העובדת הסוציאלית שפוגשת את המשתתפת בונה איתה תוכנית ליווי אישית לפי הצרכים, המחשבות, החלומות שלה".

"אנחנו מאמינות בנשים שלנו, ובאומץ שלהן לעזוב את בן הזוג הפוגע - צעד קשה", הוסיפה, "משם, אנחנו נוטעות יחד איתה את האמונה בעצמה שמכאן רק השמיים הם הגבול. לדף חדש יוצאות מקלט מופנות נשים שעומדות לקראת סיום המקלט או דירת המעבר, הן מופנות על ידי עובדות סוציאליות בדירות המעבר ובמקלטים. לדף חדש בקהילה מופנות נשים דרך המרכזים למניעת אלימות באמצעות העו"סיות".

עוד הסבירה: "במידה ויש עכשיו אישה ששומעת את ליאת האמיצה ביותר, שהיא באמת מעוררת השראה ממש ומקשיבה גם לי ונמצאת עכשיו בסיטואציה של אלימות משפחתית כלשהי, בבקשה תאזרי אומץ, תתקשרי למוקד *118, תפני לסיוע ועזרה שבעזרתם תוכלי לצאת מהמעגל הזה. אנחנו נהיה שם בשלב הבא של השיקום. המוקד של משרד הרווחה במגוון של שפות 24/7".

איזה דברים אתם צריכים בשביל התהליך?
"ליאת ואני לפני כשנה נפגשנו יחד, ויש שינוי קודם כל אני חושבת שהוא מאוד משמעותי שיכול להיות בחוק הבטחת הכנסה, שיכול לסייע לנשים. כמו שליאת סיפרה, היא לומדת בעצמה במוסד להשכלה גבוהה, אולי היא תוכל אפילו לספר את הדבר הזה שהיה מאוד משמעותי. אנחנו בונות כרגע רשת של מעסיקים ידידים ואני מזמינה מעסיקים שירצו יחד איתנו לפתוח את האפשרות להעסקה של נשים מדהימות, מלאות במוטיבציה, יחד לבנות תהליך. אני מקווה שגם בכנסת הקרובה נוכל להוציא את התיקון בהבטחת הכנסה עבור נשים נפגעות אלימות ועבור התמיכה של ליאת".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm