פרשת החלפת העוברים באסותא: ארבע נשים קיבלו אישור לבדיקה גנטית שתקבע האם אחת מהן היא אם התינוקת שנולדה. עו"ד שמואל מורן, המייצג את ארבעת הזוגות יחד עם עו"ד דורי כספי ושירה פרידן, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ברדיו 103FM והתייחס לפרשה.

בתחילת שיחתם עו"ד מורן ציין כי הוא מייצג את ארבעת הזוגות: "מדובר לא רק בנשים, אלא בזוגות, משפחות. אנחנו מייצגים את כל אלו שביקשו להיבדק. אם את זוכרת, הפרשה הזו התחילה כאשר התברר שהעוברה לא נושאת את המטען הגנטי של היולדת. בית החולים אסותא הצביע על זוג אחד, וכשנעשתה בדיקה התברר שאין התאמה".

הוא הסביר כי "אסותא מינתה ועדה, ועשו בדיקה שהצביעה על מעגל הסתברויות שונה לאנשים שונים. המעגל הראשון הוא מעגל של 22 זוגות שיש להם יותר סיכוי של התאמה לעוברית. הם בדקו את המועדים של ההפריה וההחזרה וניטרו את כולם. ברור שטעות יכולה להיות הרבה יותר רחבה. שכן, יכולים להיות 200-300 אנשים מתאימים, ויש גם סיכוי גדול שלא ימצאו. אמרו שאלה הזוגות בהסתברות הכי גבוהה. האם מדובר בהסתברות גבוהה? לא. יש סיכוי גדול שלא יימצאו את ההורים".

"הסיפור הזה לא פשוט כי מדובר בתינוקת לא בריאה, וגם הסיכוי כאן הוא קטן", ציינה דוידוב. עו"ד מורן ענה: "כל מי שפנה, הם אנשים שעברו טיפולים מפרכים וקשים, עם אכזבות וכמיהות. כל הזוגות האלה חושבים שאולי אולי זו הילדה שלהם. אגב, לא לכולם יש ילדים משלהם, לרובם לא".

"מדובר באנשים ששנים מנסים להביא ילדים לעולם. הם הרי לא תרמו את הביצית את הזרע או את העובר. אם זה שלהם - זה שלהם. זה לא שהם רוצים ילד של מישהו אחר, הם רוצים לברר. משרד הבריאות בכלל לא נכנס לשאלה המשפטית", אמר. "אם את שואלת אותי אז השאלה היא שאלה של זמן". הוא סיכם: "אנחנו במצב שבו יהיה איזה רגע שבו נקודת הזמן היא סביב של מספר חודשים עד שנה. זה הפן המשפטי. שנה זה זמן סביר".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm