לרגל שבוע הזכויות לאנשים עם מוגבלויות שחל השבוע, הוחלט באופרה הישראלית להרים מופע משותף יחד עם חברי עמותת אקים, שבמסגרתו צעירים עם מוגבלויות עלו על הבמה וליוו את האופרה במופע ייחודי. חלק מהשירים במהלך המופע שנערך אתמול בערב אף בוצעו על ידי חניכי אקים בליווי של תזמורת האופרה.

שיתוף הפעולה הוא מסגרת "כלים שלובים" - תוכנית תלת־שנתית ללימודי מוזיקה לאנשים עם צרכים מיוחדים בעלי זיקה ואהבה למוזיקה. התוכנית משותפת לאקים, למשרד הרווחה - מנהל המוגבלויות ולמחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן. זוהי תוכנית ראשונה מסוגה בארץ.

התוכנית קמה כמענה לצורך של אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית, אשר לאחר סיום לימודיהם במסגרות החינוך המיוחד, שוקעים בעבודה שגרתית ושוחקת ללא יכולת להעשיר את חייהם בלימודים ובידע. התוכנית מתקיימת חמישה ימים בשבוע, במחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן ומשלבת הקניית ידע מוזיקלי והכשרה תעסוקתית בתחום. את הלימודים מלווה צוות מקצועי רחב ומגוון. המורים המלמדים בתוכנית הינם מטפלים במוזיקה בשנת הסטאז' שלהם. כל אחד מהם אחראי על תחום דעת אחד והוא מלווה את הסטודנטים לאורך יום שלם בלימודים בתחום זה.

כיום, בשנה השישית לתוכנית, לומדים ב"כלים שלובים" 35 סטודנטים וסטודנטיות עם מוגבלות, שהגיעו לתוכנית לאחר שעברו ועדות קבלה ונמצאו מתאימים. במסגרת התוכנית הוקם לפני כשנה אנסמבל "כלים שלובים" שבו חברים 8 זמרים/ות ונגנים עם צרכים מיוחדים. בימים אלו מופיע האנסמבל לצד זמרי סטודיו מיתר של האופרה הישראלית במופע המיוחד - מיתרים שלובים.

רותי רייניך, מנהלת תוכנית כלים שלובים של אקים ואוניברסיטת בר אילן, ציינה: "מופע זה הוא רק חלק מהפעילות המוזיקלית ושילוב חברי הלהקה בפרויקטים נוספים ומגוונים".