מדינת ישראל מציינת הבוקר (ראשון), את יום ההוקרה הממלכתי לנכי מערכות ישראל ופעולות האיבה. זו השנה השנייה שיום ההוקרה עומד בסימן רפורמת "נפש אחת" באגף השיקום של משרד הביטחון שהניע שר הביטחון היוצא, בני גנץ, בשיתוף ארגון נכי צה"ל, בעקבות הסערה הציבורית שגרם מקרה ההצתה העצמית של נכה צה"ל איציק סעידיאן לפני שנה ותשעה חודשים.

הרפורמה נועדה לשפר את הטיפול בנכי צה"ל, בדגש על מתמודדים עם פוסט טראומה ומשרד הביטחון מדווח הבוקר כי במהלך 2022 הוגשו למעלה מ-4,200 בקשות להכרה, עלייה של 30% מ-2021, מתוכן 1,400 בקשות להכרה בפוסט טראומה. הוכרו כ-1,200 נכי צה"ל המתמודדים עם פוסט טראומה, עלייה של 50% בהשוואה לשנה שעברה. עוד מדווח המשרד כי בסך הכל סיים השנה אגף השיקום את הטיפול בלמעלה מ-5,700 בקשות, גם כאן עלייה של 50% לעומת אשתקד.

עוד מדווח משרד הביטחון כי מאז השקת רפורמת "נפש אחת" הושק "בידיים טובות", מערך ליווי וסיוע חינמי למבקשי הכרה ונכי צה"ל, הוקמה מערכת "מצפן הזכויות" למיצוי זכויות, הורחבו הועדות הרפואיות לבתי חולים שיקומיים, הוקמו בית מאזן ובית בטוח ייעודים למתמודדים עם פוסט טראומה, צומצם ב-60% פער הבקשות להכרה משנים קודמות, הוקמו 54 קבוצות טיפול ייחודיות ועוד.

סמנכ"ל וראש אגף השיקום במשרד הביטחון, לימור לוריא, מסרה: "ציון יום ההוקרה מדגיש את המחויבות העמוקה של החברה הישראלית לאלו שהגנו בגופם ונפשם למען ביטחון המדינה. נמשיך לעבוד בכל הכוח למען הפצועים, שבזכותם כולנו חיים במדינה בביטחון".

 50% מנכי צה"ל הם כיום בני הגיל השלישי ו-10% עד גיל 30. 12% מתמודדים עם פוסט טראומה, 6% הן נשים. יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, אומר: "במדינתנו האהובה חיים קרוב ל- 60 אלף פצועי מערכות ישראל שמתמודדים יום יום, בגבורה ובאומץ, עם הפציעות הפיזיות והנפשיות ועם מגוון רחב של אתגרים שלעיתים קשים מנשוא.

היום הזה הוא גם היום להזכיר שבמשך שנים הטיפול בפצועי צה"ל היה לקוי, וכעת יש רוחות של שינוי, אולם הדרך עוד ארוכה. לא נרפה עד שנשלים את רפורמת 'נפש אחת' ונביא לפצועים ובני משפחותיהם את הטיפול והתמיכה הראויים להם".

 בישראל למעלה מ-13 אלף נכי פעולות איבה אזרחים המוכרים בביטוח הלאומי, כשבשנה האחרונה חלה עלייה במספר הנפגעים ביחס לשנה הקודמת. נפגעי פעולות האיבה ובני משפחותיהם זכאים במהלך השנה לתגמולים כספיים ולהטבות שונות מהביטוח הלאומי לטובת סיוע ותמיכה בהחלמתם.

מאז סוף השבוע העניק הביטוח הלאומי במסגרת יום ההוקרה כניסה חינם לאתרי רשות הטבע והגנים לרבים מהם והיום מוזמנים נכי פעולות האיבה לשלל בתי קולנוע ברחבי הארץ בהצגת תעודה בלבד. מהביטוח הלאומי נמסר: "יום ההוקרה זה הזמן שלנו להגיד שאנחנו זוכרים, מוקירים ומעריכים כל אחד ואחת מנפגעי פעולות הטרור".