הסתדרות הגמלאים קיימה אתמול שורת משמרות מחאה בעשרים גשרים וצמתים בארץ, זאת בדרישה לקצבת זקנה הוגנת. הקריאה מגיעה על רקע העלייה הצפויה בשכר השרים והבכירים בכ־15%, ועליית קצבת הזקנה רק בכ־5%. "אנחנו קוראים לשרים ולח"כים לתת דוגמה ולהסתפק בהעלאת שכר של עשרות שקלים, כמו לדור מייסדי המדינה ובוניה, ולא בכזאת של אלפי שקלים", אומרים המפגינים. מדובר במאבק ממושך להעלאת קצבת הזקנה ל־25% מהשכר הממוצע והצמדתה לשכר הממוצע או המדד, הגבוה מהם.

במקביל, מטה מאבק הסיעודיים, עמותת מתנדבים קטנה וחשובה שמסייעת למאות אלפי משפחות הכורעות תחת נטל הבירוקרטיה וההזנחה מצד המדינה את הקשישים הסיעודיים, קורא לממשלה החדשה לא להעביר את האגף לאזרחים ותיקים מהמשרד לשוויון חברתי למשרד הנגב והגליל, כפי שדורשת עוצמה יהודית.

המכתב נשלח לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, ועליו חתומים 90 אנשי מקצוע, חוקרים ופעילים בתחום הזקנה שהתאגדו ל"קואליציית ארגוני ואנשים לזכויות הזקנים", התוהים בפני נתניהו: "מה הרציונל להרוס את הבית שהוקם בעמל רב לאזרחים הוותיקים, כאילו הזקנים הם רק כלים על לוח המשחק הפוליטי?".

בין החתומים על המכתב נמצאת לאה שץ, יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן ואחת ממובילות המאבק, שאומרת: "נתניהו ובן גביר עומדים לפגוע אנושות בזכויות הקשישים רק בשביל ג'ובים, תקנים ותקציבים. האגף לאזרחים ותיקים הוא לב לבו של המשרד לשוויון חברתי, והקשישים מצאו בו בית חשוב מאין כמוהו. לא ניתן לזה לקרות כי לא יישאר גורם מתכלל הרואה לנגד עיניו את שלל ההיבטים הקשורים בוותיקים".

לאה שץ (צילום: באדיבות המצולמת)
לאה שץ (צילום: באדיבות המצולמת)

פרופ' יצחק בריק, יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה (מדע הזקנה), הוסיף: "בתקופת השרה היוצאת מירב כהן (יש עתיד) הקדיש המשרד משאבים ותוכניות רבות עבור הוותיקים, וכעת האגף מוצא את מקומו במשרד שעיקר מעייניו נתונים לנושא אחר לגמרי וידחוק את הטיפול בקשישים לשוליים. הטיפול בזקנים נמצא באחריותם של שבעה משרדי ממשלה והמהלך הנוכחי רק מרחיק את היעד של אינטגרציה ביניהם".