זה קרה בשבת בחודש ינואר 2020. עורך דין בן 44, המתנדב במסירות כנהג אמבולנס וחובש רפואת חירום במד"א, שב מהתפילה בבית הכנסת, כאשר התקבלה קריאה מהמוקד על תאונת דרכים סמוך למקום מגוריו ביישוב חמדת. הוא מיהר למקום התאונה, כשהוא רכוב על קטנוע תלת-גלגלי של מד"א, אלא שבדרכו לשם, קיבל הודעה נוספת, לפיה אין נפגעים בתאונה, והוא יכול לשוב על עקבותיו.

מכיוון שהייתה זו שבת גשומה, החליט עורך הדין להחנות את הקטנוע בחנייה המקורה הפרטית שלו. מסיבה לא ברורה, גלגליו הקדמיים של הקטנוע לא ננעלו, וכאשר הוא ניסה לרדת מהקטנוע, הקטנוע, על כל כובד משקלו, נטה על גופו, וכתוצאה מכך ברך רגלו הימנית הוטחה בעוצמה ברצפת החנייה, ונחבלה.

בצאת השבת, כשהכאבים הלכו וגברו והברך התנפחה, פנה האיש למוקד לרפואה דחופה 'טרם', שם אובחנה הנפיחות אך לא זוהה שבר. נוכח ההגבלה בתנועה והכאבים העזים שלא פסקו, הגיש עורך הדין תביעה למוסד לביטוח לאומי (מל"ל) להכיר בו כנפגע תאונת עבודה. אלא שבמל"ל דחו את התביעה, משום שעל פי הוראות המל"ל, תאונות המתרחשות בשטח פרטי, לא יוכרו כתאונות עבודה. על החלטה זו הגיש עורך הדין תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת.

המוסד לביטוח לאומי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
המוסד לביטוח לאומי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל, הוא הגיש גם תביעה נגד חברת הביטוח 'ווישור', שביטחה את הקטנוע בביטוח חובה, בבקשה להכיר בתאונה כתאונת דרכים. תביעתו זו התקבלה, ובמסגרת הסכם פשרה פוצה עורך הדין על ידי חברת הביטוח בסכום של כ-340 אלף שקלים. בתביעה, נגד החלטת המל"ל, אותה הגיש לבית הדין האזורי לעבודה, נטען כי יש להכיר בתאונה גם כתאונת עבודה, בין היתר מאחר שהנפילה, הגם שקרתה בשטח פרטי, לא אירעה בשל כשל בקרקע או בשל סיכוני דרך, שהוא, כבעל השטח, אחראי להם, אלא כחלק אינהרנטי מפעולת הנהיגה.

בא כוח המל"ל טען מנגד, כי דין התביעה להידחות, מאחר שהתאונה אירעה בחנייה של עורך הדין, המצויה בשליטתו הבלעדית ומשמשת אותו ואת בני משפחתו בלבד. לדאבונו של עורך הדין, קיבל בית הדין האזורי לעבודה בנצרת את טענות המל"ל ודחה את התביעה, תוך שהוא משית עליו הוצאות משפט.

דעתו של עורך הדין לא נחה כלל מהחלטת ביה"ד האזורי לעבודה, ועל כן הגיש עליה ערעור לבית הדין הארצי לעבודה, שבו טען, כי התוצאה הסופית, שאליה הגיע בית הדין האזורי, היא תוצאה קשה ושגויה משפטית. "חוש הצדק אינו יכול להשלים עימה, והיא מחייבת את התערבות ערכאת הערעור, בין היתר נוכח העובדה, כי התאונה אירעה כחלק אינהרנטי מסיכוני הדרך", נטען בערעור.

סגן נשיא בית הדין הארצי לעבודה, כבוד השופט אילן איטח, קיבל לאחרונה את ערעורו של עורך הדין, ופסק, כי יש להכיר בתאונה כתאונת עבודה. השופט איטח נימק את החלטתו בין היתר בכך שהתאונה אירעה לתובע כתוצאה מפגיעת קטנוע השייך למעסיקו. עוד קבע השופט, כי הכניסה לחנייה הפרטית נועדה לשם הגנה על הקטנוע מפני הגשם, וזאת על מנת לשמר את יכולת הכוננות, וכי הנפילה אירעה כתוצאה מסיכון של שימוש בכלי ולא כתוצאה מסיכונים בשטח המעון הפרטי.

בימים אלה, אמור המל"ל למנות לעורך הדין וועדה רפואית, אשר תקבע את דרגת נכותו, ותפצה אותו בהתאם. עו"ד יונתן שוב, עוסק בתחום נזקי הגוף, תאונות דרכים וייצוג תובעים במוסד לביטוח לאומי.