ב־1 בינואר, על פי צו הרחבה הנלווה להסכם השכר בין העובדים הסוציאלים לממשלה, אמור להתעדכן סוף־סוף גם שכרן של כ־2,000 עובדות סוציאליות המועסקות בשיקום בקהילה של מתמודדי נפש זכאי סל שיקום של משרד הבריאות. אולם בימים אלה משרדי האוצר והבריאות מתווכחים ביניהם על המקור התקציבי ועל גובה התקציב שיועבר מהאוצר למשרד הבריאות לצורך הגדלת התעריף המשולם לנותני השירותים המעסיקים את העו"סיות במסגרת התקשרויות חיצוניות של המשרד.

מדובר הלכה למעשה בכל מערך שיקום מתמודדי הנפש בקהילה שרובו ככולו מופרט אם בתהליכי ליווי בתעסוקה, ליווי בדיור עצמאי או מעני דיור כמו הוסטלים, שילוב בהשכלה או ליווי למענים בשעות הפנאי. בכל אלה נדרש ליווי עובד סוציאלי. אבל משרד הבריאות טוען כי באוצר מונעים את התקציב הדרוש ליישום צו ההרחבה.

הוויכוח בין משרדי הממשלה תמוה משום שעלות צו ההרחבה נלקחה בחשבון במשרד האוצר כבר במסגרת העלות הכוללת של יצירת מבנה השכר החדש לעובדים הסוציאלים. אם עד 1 בינואר לא יימצא פתרון למחלוקת בין משרדי האוצר והבריאות הרי שמבחינת איגוד העובדים הסוציאלים מדובר בהלנת שכר, בהפרת הסכם חוקי מצד הממשלה ובפגיעה ישירה בזכויות העובדות, ובכוונתו לתבוע את המעסיקים בכל מקום שבו לא יעודכן שכרן, ואם צריך, גם את משרד הבריאות והממשלה.

אבל חשוב מזה, מקצוע העבודה הסוציאלית נמצא בנטישה, ובשל המחסור בכוח אדם, לכל עו"ס יש אפשרות לבחור בין מספר משרות פנויות. אם כעובדות סל השיקום לא ישלמו להן את התנאים שהמדינה התחייבה להן, רבות מהן יעברו למשרות אחרות ולמתמודדי הנפש פשוט לא יהיו מעני שיקום.

הצו המדובר מחייב את נותני השירותים, המעסיקים עובדות ועובדים סוציאלים לפי התקשרויות של המדינה ובכלל זה משרד הבריאות, לשלם החל מ־1 בינואר 2023 שכר לעובדים הסוציאלים בהתאם להוראות צו ההרחבה, אחרת מדובר בהפרה לא חוקית של הסכמי העבודה, ואיגוד העובדים הסוציאלים כבר התריע בפני משרד הבריאות כי הוא נערך למאבק משפטי.

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאלים, עו״ס ענבל חרמוני, אומרת ל"מעריב": "משרדי האוצר והבריאות רבים ביניהם ומפקירים את העובדות הסוציאליות ואת מתמודדי הנפש שמגיעים להם מעני שיקום. אם משרד הבריאות לא יתעשת אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בפני צונמי של נטישה של משרות בסל השיקום, בשל הפגיעה בתנאי השכר". בפני אותם מעסיקים היא מתריעה: "אם תנצלו את הוויכוח הממשלתי כדי להתחמק מתשלום, לא נהסס ונסייע לכל עובדת שרוצה לתבוע את מלוא זכויותיה".