יוקר המחיה ממשיך להאמיר והצרכנים הצביעו ברגליים וניהלו מחאה נגד היבואניות, מחאה שגם רשתות השיווק הצטרפו אליה לתקופה מסויימת אך נאצלו לוותר על חלק ממנה בשל העלאת המחירים בעולם כולו. אודות הנושא הזה צביקה ויליגר, מבעלי ויליפוד, אחד מיבואני המזון הגדולים בישראל, שוחח אתמול (שני) עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון ב-104.5FM.

"אני אמרתי שצריך שיהיה חינוך של צרכנים", פתח צביקה. "אם הציבור הצרכני לא יבין שיש אלטרנטיבה טובה, מעניינת, זולה והוגנת למותגים המוכרים, בסופו של דבר הוא יקנה יותר יקר וכל הזמן ילין ויגיד שעובדים עליו - עובדה שבחו"ל אפשר לקנות את המוצרים יותר בזול". לדבריו, "אנחנו כחברה הבאנו למדינה אלפי מוצרים באיכות גבוהה מאוד, כאשר אנחנו מוכרים את המוצרים שלנו אנו מביאים אותם מארץ המקור ברמה האיכותית הגבוהה ביותר. הציבור הישראלי רגיל לקנות את המותגים. הוא לא בודק בצורה מושכלת, ואחר כך מתלונן למה הכל יקר פה".

"יבוא חופשי יאפשר לצרכן הישראלי לקנות מוצרים במחיר טוב"

צביקה הביע תקווה כי "לאור כל מה שקורה, הציבור הישראלי יבין שיש אלטרנטיבה ואפשרות לקנות מוצרים מעולים בצורה הטובה ביותר ובמחירים טובים". 

על היות האזרח הישראלי מפונק יותר, והעובדה כי הוא נוטה לרכוש את המוצרים הקבועים שהוא מכיר (אפילו את מוצרי שטראוס שחזרו לאחרונה למדפים) כך שיש צורך להראות לו שיש אלטרנטיבה, אמר צביקה: "נכון שזו עבודה רצינית מאוד. הרבה זמן לא הייתה פה תחרות, יש פה 12 חברות ששולטות על שוק המזון הישראלי - אין ספק שצריך לפצח את הדבר הזה כמו בעולם. אנחנו צריכים לעשות דברים, ואם כל היום נבכה ולא נעשה שום דבר אלה יהיו התוצאות". 

בהתייחסו למשבר של היבואנים מול רשתות השיווק, התבטא כך: "כורח המציאות הוא שכל מוצרי המזון וכל חומרי הגלם מתייקרים בצורה ניכרת בכל העולם, ואין ספק שישנם שינויים לא קטנים בעלויות ובכל המרכיבים. בסוף הכל צריך להיות מידתי, וצריך להסתכל על הצרכן הישראלי ולהבין שבסוף גם אם אתה חושב שצריך להעלות את המחירים בתקופה כזו או אחרת, בתקופה כזו קשה - תסבסד חלק, כי אתה מרוויח הרבה כסף. החברות הן חברות גדולות, וכל אחד שיעשה את החשבון שלו". 

עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

"אני מצפה מהשרים שיכנסו שיגרמו לזה שתהיה תחרות גדולה יותר ותחרות חופשית", אמר צביקה בהקשרי עיסוקה העתידי של הממשלה המסתמנת באישורי תמחור עבור הרשתות הגדולות. לדבריו, "היום יש למשל המון מכסות שלא מספיקות לכל השנה. שייתנו לחברות הגדולות להתחרות אחת בשנייה, ומי שיהנה מזה זה הצרכן הישראלי".

הוא חזר והדגיש: "ככל שתהיה תחרות יותר גדולה, ככה הצרכן הישראלי יהנה מזה יותר. ככל שיהיו יותר מונופולים והשוק יהיה סגור, ככה הצרכן ישלם יותר". 

על השאלה מה הם מתכוונים לעשות כדי להרגיל את הציבור שיש תחליפים על המדף באיכות טובה, השיב צביקה בכנות: "יש לי עבודה קשה מאוד. גם עבודה של נראות - אני נלחם על שטחי מדף, כי אין ספק שאני לא מקבל שטחי מדף ולא רואים את המוצרים שלי. על זה אני נלחם יום יום, חברות עשירות לא מוכנות לוותר על שטח המדף שלהם".

בסיום השיחה, סיכם צביקה: "אני מקווה שיבינו שעל מוצרים כמו של וויליפוד משלמים פחות כסף, והציבור ירוויח את המוצרים במחיר יותר טוב".