1,230 פניות עבור מוצרי חימום רק במהלך השבוע שעבר - זה המספר הבלתי נתפס של הבקשות שהגיעו לעמותת חסדי נעמי לבדה. "כמו הכבישים, כך גם הקווים הוצפו", מספרים בעמותה. "החורף החל מאוחר, אך אם הוא יימשך כך, אז מבצע חלוקת מוצרי החימום יכול להגיע לחלוקה בעלות של מיליון שקל". 

כ־60% היו פניות של קשישים או עבור קשישים, כאשר 13% מהפניות ביקשו גם סיוע באופן מיידי בתשלום חשבונות חשמל עבור חימום. 
"אלו הבקשות הקשות ביותר עבורי", אומרת תשובה כברה, מנהלת מערך הרווחה בחסדי נעמי. "הקשישים שמבקשים סיוע בתשלום עבור חשבון חשמל בעצם נמנעים משימוש בחימום בגלל העלות שלו. כך שגם כשאנחנו מוסרים רדיאטורים, אנחנו עושים סקירה של הנמענים ומסייעים בעלויות נוספות. יש לי קשישים וניצולי שואה שבאופן אישי דאגתי לתשלום החשמל עבורם". 

כברה לא יכולה לשכוח את שורד השואה שאמר לה "שרדתי את החורף באירופה של שנות ה־40, ובסוף אני קופא מקור בישראל", ומשתפת: "איך נושמים אחרי משפט כזה? מדי שנה אנחנו קוראים את הדיווחים על קשישים שקפאו למוות גלמודים, ואני לא ישנה בלילה מהפחד שזה יקרה במשמרת שלי".

לובה, ניצולת שואה מנתרמי העמותה, מספרת על הקשיים שהיא חווה: "אני מתחממת עם הדברים שקיבלתי מחסדי נעמי, ובזכותם אני גם מרשה לעצמי להשתמש מעט בחשמל, אחרת הייתי צריכה לחשוב טוב אם להשתמש בחשמל או לקנות יותר אוכל, ובעיקר בשר, שלשמחתי גם בזה עוזרים לי מהעמותה. אני צריכה לקנות גם הרבה תרופות, כי יש לי פריצת דיסק ובחורף כואב לי יותר. עבדתי כמעט עד גיל 80 בניקיון עבור 15־20 שקל לשעה. אבל אני לא יכולה יותר לעבוד". עם זאת, היא מבקשת להדגיש: "אני לא מתלוננת, אהבתי לעבוד. פשוט לא יכולתי לחסוך". 

בחסדי נעמי יצאו כבר במבצע מיוחד לקראת החורף, שבמסגרתו מקווים לאסוף מיליון שקל עבור רכישת מוצרי חימום. בעמותה מחלקים רדיאטורים, שמיכות, כפפות, כובעי גרב ועוד, יחד עם סלי מזון, כאשר הביקוש רק עולה. "מדי שנה מצטרפים עוד ועוד אנשים למעגל מבקשי הסיוע, חלקם אקדמאים עם משפחות שבעבר תרמו, והמצב בלתי נתפס עבורם. הם לא האמינו שיהיו בצד המקבל, אבל עם האינפלציה ושחיקת השכר - מעמד הביניים קרס למעשה. בעיניים שלנו מעמד הביניים כמעט לא קיים.

יש עשירים, ויש עניים. ויחד עם קריסת מעמד הביניים גם אנחנו קורסים, אנחנו עובדים יום ולילה", אומרים בעמותה ומבקשים: "כל מי שיכול לתרום או לרכוש שמיכות,שיביא לנו. אנחנו נמצאים ברחוב בר יוחאי בבני ברק, ויש לנו גם סניפים בבת ים, ירושלים ותל אביב, שמהם שולחים ל־45 נקודות חלוקה בכל הארץ". 

ניתן לתרום עבור ערכות חימום בכתובת האינטרנט: www.giusim.co.il/he/projects/3587