סקר מטעם עמותת תנו לחיות לחיות באמצעות Ipanel, שכלל 500 ישראלים ועסק בנושאים הנוגעים לבעלי החיים בישראל, חשף נתונים מעניינים.

מבחינת סמכויות הביצוע של חוק צער בעלי חיים, מרבית הסמכויות נמצאות כיום באחריות משרד החקלאות. עם זאת, כ־60% מהציבור לא מזהים את משרד החקלאות כאחראי על התחום. רוב הציבור חשב כי משרדים אחרים, ובעיקר המשרד להגנת הסביבה, אחראים על פיקוח ואכיפה של חוק צער בעלי חיים.

כ־80% מהמשיבים מסכימים עם הפתרון שמציעים ארגונים למען בעלי החיים, ובהם אנימלס ותנו לחיות לחיות - הקמת רשות לאומית להגנה על בעלי חיים תחת המשרד להגנת הסביבה, שתפעל באופן עצמאי וללא ניגוד עניינים, תגבש מדיניות סדורה בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים וברשויות – ותשקיע זמן ומשאבים בקידום חקיקה ובאכיפה.

ומה הציבור חושב על מידת האכפתיות של נבחרי הציבור לבעלי החיים? כ־81% מהמשיבים מרגישים שנושא ההגנה על בעלי החיים, כמו אכיפת חוק צער בעלי חיים, מעסיקים את נבחרי הציבור במידה מועטה אם בכלל. עם זאת, נראה כי הסוגיה כן קרובה לליבם של תושבי ישראל - ל־90% מהמשיבים מפריעה מידת האכפתיות של נבחרי הציבור לנושא.

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות: "חשוב לנו לשקף את נטיית הלב של הציבור הישראלי, שחומל ואוהב את בעלי החיים. אנו מצפים מחברי הכנסת והממשלה להתאים את עצמם לרחשי הלב של הציבור ולשים את בעלי החיים בסדר העדיפויות הלאומי".

ספק אם שר החקלאות החדש אבי דיכטר יעמיד את נושא אכיפת חוק צער בעלי חיים במקום מרכזי של יישום מדיניות המשרד תחתיו. השבוע נפרסם נתונים בלעדיים על הנסיקה ביבוא בעלי חיים לשחיטה למאכל בישראל במשלוחים חיים. יבואני המקנה שולטים זה שנים במשרד החקלאות ביד רמה ועוצרים מהפכה משמעותית בחיסול התופעה. לא ברור אם דיכטר יהיה הראשון שיעמוד מולם. בטקס כניסתו לתפקיד הוא לא הזכיר השר במילה את הסוגיה.