במשך שנים יש עלייה מתמדת בצורך באבחוני אוטיזם, ופער גדול בין הביקוש להיצע בשירות הבריאות הציבורי. מתוך רצון לסייע לקהילה, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן פתח אתמול מכון לאבחון הפרעות התפתחותיות בקרב ילדים ובני נוער - בעיקר בכל הקשור לאוטיזם. מדובר במרכז ראשון מסוגו בשוק הפרטי, שיציע אבחונים פסיכולוגיים במחירים מסובסדים. האבחונים יבוצעו על ידי פסיכולוגים מומחים ובליווי הסטודנטים במרכז האקדמי שיבחרו להתמחות בתחום.

אחד מכל 80 ילדים בישראל מאובחן באוטיזם, ונכון לסוף 2021 מספר הילדים המאובחנים באוטיזם בארץ עומד על למעלה מ־30 אלף. שכיחות האוטיזם נמצאת בשנים האחרונות במגמת עלייה, ושיעורם של הילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי הוכפל תוך חמש שנים. על אף הגידול בשכיחות האוטיזם, זמני ההמתנה לאבחון בקרב ילדים ממשיכים להיות ארוכים, והורים רבים נאלצים להמתין בין שנה לשנתיים לאבחון בקופות החולים. להמתנה זו יש משמעויות לטיפול בילדים, שכן אבחון מוקדם ומתן טיפולים מותאמים יכולים להביא לשיפור במיצוי יכולותיהם של הילדים.

מכון האבחון יקרא על שמה של ליאור בראנס, שהייתה סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה במרכז האקדמי, והוא הושק אתמול ביום השנה למותה - כחלק מכנס שנתי שעורך המרכז האקדמי בשם "שוברים את הרצף", בנושאי אוטיזם ובריאות הנפש בילדים. ליאור חלמה לעסוק בעבודה טיפולית עם ילדים, והמכון הוא הגשמה של החלום שאותו לא הספיקה להגשים בחייה, היוזמה משותפת של מנכ"לית המרכז האקדמי למשפט ולעסקים אילנה טסלר יחד עם אורנה בראנס, אמה של ליאור.

טסלר משתפת: "אבחון מוקדם של אוטיזם מאפשר לילדים ולהוריהם לקבל טיפול מתאים וכלים להתמודדות בשלב מוקדם של החיים. כאם לילד על הספקטרום האוטיסטי, וכמי שהתמודדה עם המערכת הזו בשנים האחרונות, אני מכירה מקרוב את העומס האדיר והמגבלה שקיימת בשירות הציבורי, וכן את העלויות הגבוהות בשירות הפרטי.

"הקמת המכון תאפשר למאות משפחות בשנה, שאין ביכולתן לעמוד במחירי השוק הפרטי, לקבל מענה מהיר יותר ממה שהיו מקבלים בתוך המערכת. פעילות המכון גם תאפשר לסטודנטים הזדמנות להיחשף לתהליך המקצועי, לצד אנשי מקצוע מהטובים בתחום, ולרכוש ניסיון מעשי לצד הידע התאורטי".