יו"ר ועד הרופאים במרכז הרפואי זיו בצפת, ד"ר אלכסנדר איזקסון, שוחח עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM על שני מקרי האלימות כלפי הצוות הרפואי שאירעו בבית החולים בסוף השבוע האחרון. "הסטז'ר שהותקף רק בשלבים ראשונים של עבודתו, התפרק ונאלץ ולהסתגר בביתו", חשף והוסיף: "רואים מקרים של אלימות קשה, ההרתעה שיש כרגע לא מספיקה - אנו שוקלים לנקוט בשביתת אזהרה". 

ד"ר איזקסון פתח וסיפר: "אכן קרו שני מקרים של אלימות מילולית קשה, על גבול אלימות פיזית. במקרה אחד רופא, במקרה שני סטז'ר, שניסו לבצע את תפקידם הרפואי. במקרה אחד רופא הודיע שיש עיכוב בביצוע בדיקת דימות. המטופל לא היה שבע רצון במלים עדינות והתחיל להתפרע באופן מילולי.

"במקרה שני הסטז'ר ניגש לקחת דגימת דם ולא הצליח בפעם הראשונה דבר שקורה במערכת הבריאות. בני משפחתו של המטופל לא היו שבעי רצון שהסטז'ר לא הצליח לקחת דמים ואמרו לו: "תכף נתקע את המחט הזאת בתוך הלב שלך ואז אנחנו נראה איך תרגיש".

"הסטז'ר, אפשר להבין אותו, שהוא ממש בשלבים הראשונים של כניסתו למערכת הבריאות, לא מזמן, סיים בת ספר לרפואה. הוא לגמרי התפרק ולא היה מסוגל לתפקד ואז הוא נאלץ לעזוב את התורנות והסתגר בבית. אני באופן אישי ביקשתי להעביר לו את הפרטים. יש גוף שנותן סיוע ותמיכה נפשית, כאשר כל אנשי צוות רפואי מרגישים מאוימים אלימות מילולית, אלימות פיזית. זאת תמונת המצב".

כשנשאל מה הם מתכוונים לעשות בעקבות שני המקרים השיב: "קודם כל הדיווח הועבר באופן מיידי להסתדרות רפואית והסתדרות רופאי המדינה. האירועים האלה אירעו בסוף השבוע ויהיו צעדים ארגוניים. הבוקר אהיה בקשר עם יו"ר ארגון רופאי המדינה על מנת לקבוע מדיניות משותפת ולעשות צעדים ארגוניים אולי שביתת אזהרה, כל צעד ארגוני אחר שיכול להתאים. הדבר הזה מקבל תאוצה ארצית.

"אמנם המדינה התחילה לעשות משהו במהלך השנה האחרונה, כמו הצבת שוטרים. גם בזיו נמצא שוטר, אבל עובדתית אנחנו רואים עדיין ישנם מקרים של אלימות קשה ונדרשת הרתעה. ההרתעה שיש כרגע זה לא מספיק. פעם בכלל היתה נטיה של סלחנות מוחלטת. המטופל נמצא בסערת רגשות, בני המשפחה נמצאים בסכנת רגשות, 'אל תגיש תלונה' הכל בסדר, ככה נוכל לכבות את האש. זה עובדות. פעם שרפו אחות בסניף קופת חולים בחולון".

כשנשאל אם הוא שומע מרופאים מחשבות פשוט לעזוב את העבודה כי זה בלתי נסבל, השיב: "אני שומע דברים כאלה, אני שומע קריאות על שחיקה בלתי סבירה שכל אנשי הצוות המטפל מרגישים ואנחנו שוב חוזרים לאותה נקודה של היעדר הרתעה נדרשת במקרה של אלימות נגד צוותים רפואיים, צוותים סיעודיים. אין הרתעה במדינה. עוד לא שמעתי שמישהו נכנס לכלא בעקבות תקיפה של צוות רפואי. דיברנו על הטלת קנסות כבדים, אבל בפועל אין דיווחים משמעותיים על משהו מהסוג הזה".

כשנשאל על תגובת מנכ"ל ביה"ח פרופסור סלמן זרקא לדברים אמר כי "טרם הספקתי לשוחח עם פרופסור זרקא כי המקרים אירעו בסוף השבוע. אני מקווה שאנחנו נקיים שיחה ואוכל לעדכן אותו על הצעדים הארגונים שהר"י מתכוונת לעשות".

אבל אני מבין שכרגע בהחלט נשקלת שביתת אזהרה של יום אחד או מספר שעות? 
"בהחלט זה מה שעומד על הפרק, הכל בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטים, ההסתדרות הרפואית וארגון רופאי המדינה".