בדוח מבקר המדינה משנת 2014 צוין כי מדינת ישראל מפסידה בכל שנה כ־5 מיליארד שקל בעקבות אי־העסקה של אנשים עם מוגבלויות, זאת אף שחלק ניכר מהם מסוגלים לכך. מכינה חדשה שתיפתח בצפון תוכל לסייע לבעלי מוגבלויות לרכוש תואר אקדמי ותגביר את סיכוייהם למצוא תעסוקה מתאימה.

מזה תשע שנים שחברת אשנב, בשיתוף עם משרד הבריאות, מפעילה מכינות קדם־אקדמיות ברחבי הארץ, הפועלות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה על ידי הקניית השכלה אקדמית לכל אלו המוכרים על ידי הביטוח הלאומי כבעלי 40% ומעלה של נכות נפשית לצמיתות.

לאחר שבשנה החולפת הסתיים פיילוט ראשון מוצלח במכללה האקדמית כנרת, כ־22 סטודנטים יחלו השנה את דרכם אל התואר ולבסוף אל שוק התעסוקה. אף שמכינות אשנב פועלות מזה עשר שנים בכמה מוקדים בפריסה ארצית, עד כה נותרה הפריפריה הצפונית בגליל ובגולן ללא מענה.

כעת, לאחר שבשנה החולפת הסתיים בהצלחה הפיילוט הראשון במכללה עם כ־50% מהבוגרים שהמשיכו לתואר ראשון ולמקצועות הנדסיים, החודש החלו את לימודיהם במכינה כ־22 סטודנטים וסטודנטיות מאזור הצפון, אשר יזכו כל אחד ואחת מהם למימון מלא על ידי הביטוח הלאומי.

"במכינה לומדים מגוון קורסים וסדנאות במסגרת לימודית מחייבת, יחד עם מעטפת תמיכה שיקומית בעת ובעונה אחת", כך לדברי ד"ר מרון דוקטורי, מנהל המכינה הקדם־אקדמית במכללת כנרת. "אחת החוזקות של המכינה היא בכך שהיא מאפשרת לסטודנטים להתנסות בלימודים גבוהים בתוך כיתה המהווה קבוצת שווים ומעניקה מסגרת חברתית משמעותית ומקדמת.

"התוכנית מספקת הכנה לעולם הלימודים, ומאפשרת לחזק מיומנויות ולבסס ביטחון בתהליך הלימודי לכל אורכו. בנוסף, המשתתפים זוכים לליווי אישי לכל אורך תקופת המכינה, וכן להמשך ליווי בסיום המכינה לצורך הכוון וגיבוש מסלול לימודים ומסלול קריירה".

דוקטורי מוסיף: "אנחנו רואים חשיבות רבה בשיתוף הפעולה עם חברת אשנב ובפתיחת מסלול מכינת אשנב, וזאת מתוך הבנה כי אוכלוסיית מתמודדי נפש בפריפריה הצפונית של מדינת ישראל זכאית לשוויון הזדמנויות כפי שהוא קיים עבור כלל האוכלוסיות במדינת ישראל. אנחנו מברכים את משתתפי התוכנית המשתלבים כסטודנטים לכל דבר בקמפוס על שפת הכנרת".