בכל מקום עבודה - מאתרי בנייה ומפעלים, דרך אתרי חקלאות ועד למשרדים - ישנם סיכונים בטיחותיים ובריאותיים לעובד. החוק קובע כי במקום עבודה שמעסיק עד 49 עובדים - באחריות המנהל להוביל את הטמעת הנחיות הבטיחות; ובמקום עם 50 עובדים ומעלה - יהיה ממונה על הבטיחות והבריאות התעסוקתית. אבל המציאות המשתקפת מהדוח השנתי של המוסד לבטיחות ולגיהות (מוס"ל) שאנחנו מפרסמים לראשונה מעלה תמונה של הפרות חוזרות ונשנות של כללי הבטיחות במקומות עבודה בכלל ובאתרי הבנייה בפרט, ושל זלזול מופגן בחיי אדם. 

במהלך שנת 2022 המוסד לבטיחות ולגיהות הגדיל את פעילותו וביצע כ־22,030 פעילויות במקומות עבודה ברחבי הארץ, מהן 10,104 פעילויות באתרי בנייה, שכללו אבחון סיכונים וחניכת מנהלים למזעור הסיכונים וקידום הבטיחות במקומות העבודה. 

שורה של ליקויים נמצאו באתרי הבנייה, בהם: 1,112 ליקויים הנוגעים לאי־גידור אתר הבנייה כנדרש, 867 ליקויים הקשורים לדרכי גישה שאינן בטיחותיות, 835 ליקויים הנוגעים לאי־כיסוי פתחים ואמצעי מיגון למניעת נפילה משטחי עבודה בגובה ו־723 ליקויים על אי־שימוש בציוד המיגון האישי במהלך העבודה. ב־1,211 אתרי בנייה הקבלנים ומנהלי העבודה לא הציבו כנדרש אפילו שילוט עם שמות בעלי התפקידים האחראים על האתר. 

כ־10,610 אבחוני סיכוני בטיחות התבצעו במפעלים ובבתי מלאכה שבהם נמצאו כ־990 ליקויים הנוגעים לבטיחות מפני התחשמלות, 905 ליקויים הנוגעים לאי־בדיקה של מכונת הרמה, כ־760 ליקויים הנוגעים לבטיחות ולמיגון במכונות ציוד וכלי עבודה ומאות מקרים של מחסור בהדרכות ושילוט בטיחות. מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר, אומר: "על המנהלים לזהות את הסיכונים ולפעול ביחד עם העובדים להסרתם או למזעורם".

המוסד לבטיחות ולגיהות מפעיל מוקד דיווחים לאומי וולונטרי של אזרחים בשם "קו החיים" לסיכונים שהם מאתרים באתרי בנייה. דיווחי האזרחים המודאגים, בצירוף תמונות וסרטונים, מעידים גם הם על "מגיפה" של הפרות בטיחות באתרי הבנייה: 22% מהדיווחים עסקו בעבודה לא תקינה בגובה, 17% על אי־שימוש בציוד מיגון אישי, 16% על פיגומים לא תקינים, 7% על שימוש לא בטיחותי בפיגומים ועגורנים ועוד. תל אביב נמצאת בראש רשימת הערים שבהן קיימת המודעות הגבוהה ביותר בקרב הציבור להצלת חיים ודיווח על סיכונים בענף הבנייה בשנת 2022 עם 387 דיווחים על מקרים שנבדקו ונמצאו אמינים, בירושלים 253 דיווחים, ברמת גן 137, בראשל"צ 127, בבני ברק 114 ובחיפה 110. 

"הציבור הרחב הרבה יותר עירני ולא מוכן לוותר לקבלנים וליזמים כשהוא מזהה סיכון היכול לגרום למוות של פועל או עובר אורח", אומר וינקלר.