ריקודי העם היו תמיד חלק מהנוף התרבותי בארץ, אבל בשנים האחרונות חווה הענף תנופה גדולה, גם בקרב קהלים חדשים וצעירים. מעגלי ריקוד נפתחים בזה אחר זה בכל רחבי הארץ, ובנוסף מתקיימים כמה פעמים בשנה מרתונים של ריקודים שנמשכים.

הז'אנר שכלל בעבר שירים כמו "ים השיבולים", "ארץ בה נחיה", "הורה" ועוד, משנה את פניו והוא כולל היום עשרות שירים חדשים של מיטב היוצרים בארץ, שקברניטי התחום יוצרים עבורם ריקודי עם מלהיבים. התוצאה: הז'אנר הוותיק הפך לטרנד חם. 

כדי לתת מענה לביקושים נולדה היוזמה החדשה, שתכליתה להכשיר את הדור הבא של מדריכי ריקודי העם בישראל. בסוף השבוע ייפתח מחזור נוסף של קורס מדריכי מחול ישראלי בבתי ספר, בעקבות הצלחת המחזור הראשון. את הקורס הייחודי - פרי שיתוף פעולה של בית ספר למקצועות המחול מייסודו של גדי ביטון ושל מכללת תל חי – תוביל מירי אקוני, מייסדת פרויקט "רוקדים כחול לבן", שנולד, לדבריה, כדי להטמיע את תחום המחול בבתי ספר.

 "אנו מאמינים שהחיבור של הילדים לעולם הריקוד מגיל צעיר משלב ערכים חינוכיים וחברתיים חשובים ביותר", אומרת אקוני. "הטמעת המורשת הישראלית באמצעות שירה וזמר עברי, באמצעות מפגש בין ילדים מכל שכבות האוכלוסייה מוכיח את עצמו כמבורך מאוד, ולא בכדי עוד ועוד בתי ספר, בברכת משרד החינוך, כוללים חוגי ריקוד כחלק מהמסגרת החינוכיות שלהם.

חזרה מרשימה בקרב הדור החדש  (צילום: מירי אקוני)
חזרה מרשימה בקרב הדור החדש (צילום: מירי אקוני)

מניסיוני אני יכולה לומר ברגע שמביאים לילדים את תחום ריקודי העם והמחול הישראלי האנרגיות והחיבורים שנוצרים במפגש משפרים כפועל יוצא גם את הדיאלוג וההקשבה ביניהם, תורמת לאחווה ולאנרגיות חיוביות, והם מגיעים לכיתה ללמוד כשהם מפוקסים  יותר, ובעיקר שמחים יותר". 

לדברי אקוני, הקורס החדש יהיה מקוון ופרונטלי לסירוגין, הוא נמשך שלושה חודשים והוא נועד להכשיר דור חדש של מדריכי מחול ישראלי בבתי ספר. "החזון שלי ושל גדי ביטון הוא לחשוף כל תלמיד בארץ לתחום המחול הישראלי כחלק, מהתרבות המיוחדת שלנו, ושלם כך יש צורך במדריכים חדשים שייקחו את הענף הזה עוד צעד קדימה בדרך להגשמת היעד.

אנו מרגישים שהתרומה שלנו תהיה גם בצד הבריאותי של ילדי ישראל, משום שישנם עשרות מחקרים על כך שילדים ובני נוער בעולם, ובישראל בפרט, עולים מידי שנה במשקל, בפרט אחרי מגפת הקורונה, ואין ספק שריקוד, שנחשב לפעילות אירובית לכל דבר, עשוי לסייע גם בתחום זה. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לבצע פעילות גופנית כל שתהיה בין 150 ל 300 דקות בשבוע, אז תבחרו כל פעילות שתגרום לכם הנאה. אני כמובן מאמינה שהריקוד היא הפעילות המהנה ביותר ומזמינה את המתעניינים להיות חלק מהמעגל שלנו".