בימים האחרונים הודיעה עמותת עלם, למען נוער וצעירים במצבי סיכון, למשרד הרווחה ולרשויות המקומיות כי בכוונתה לסגור ברבעון הקרוב 10־14 פרויקטים. הסיבה: ביטול קרנות החירום של הממשלה מתקופת משבר הקורונה.

בין הפרויקטים שייסגרו: "בית אמיתי", המסייע לצעירות שחוו פגיעה מינית ופועל במודל ייחודי שפיתחה העמותה. בנוסף ייסגרו מספר מרכזי נוער הפועלים בערים בשעות אחר הצהריים ומספקים מרחבים חברתיים־רגשיים לנערים ונערות בסיכון, דוגמת "הפוך תל אביב".

רוב המרכזים פועלים כבר עשרות שנים, אבל העמותה נתקלת בשנים האחרונות בתקציבים הולכים וקטנים מהרשויות המקומיות. "מדובר בפועל יוצא של שיקולים וקושי למצוא המשך מימון לשנים הקרובות", הסבירו בעלם.

בשנת 2022 טיפלו עובדי ומתנדבי עלם ביותר מ־12 אלף בני נוער הנמצאים במצבי סיכון שונים. טלי ארז, מנכ"לית עלם: "בזמן הקורונה פעלנו מתוך צו השעה, כשכמעט כל המענים האחרים היו סגורים. היינו זמינים יותר לנוער ברחוב ובדיגיטל ומרכזי החירום שלנו עברו לפעילות רציפה סביב השעון. השתמשנו ברזרבות תקציביות השמורות לחירום וקיבלנו מענקי חירום מפילנתרופיה ומהמדינה, שהפסקנו לקבלם מאז. פנינו למשרד הרווחה ולרשויות מקומיות להרחיב את המודלים ולהגדיל את המימון, אבל לא תמיד נענינו בחיוב.

"אנחנו נדרשים כעת לאחריות תקציבית כדי למקד פעילות במקומות שבהם חסרים שירותים ציבוריים לנוער בסיכון. זה כואב ועצוב, אבל מקפידים לקיים תהליך פרידה מסודר, רגיש ואחראי, במאמץ להעביר את הפרויקטים לגורמים מקצועיים חלופיים, בתקווה שיוכלו לספק מענה דומה לזה שעלם נתנה. אנחנו פועלים בשיתוף והפריה עם הרשויות והמדינה למען בני הנוער ועדיין מותר לנו לצפות ולקוות ליותר".

ממשרד הרווחה נמסר: "עלם היא שותפה מרכזית של המשרד, שפעל להארכת ההתקשרויות שלה ולמתן סיוע נוסף ככל שניתן במסגרת החוק. בשנת 2023 צפויה הרחבה של המענים לבני נוער ולצעירים בסיכון, וכל הגופים המקצועיים הפעילים בתחום, בהם גם עלם, יוכלו להגיש הצעות למכרזים שיפורסמו לצורך הפעלת מענים אלו".