נרדמים על ההגה: כ-27% מהנהגים הודו ש"ניקרו" על ההגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות.

הסקר נועד לבחון את שיעור הנהגים, אשר נהגו כשהם עייפים במהלך השנה האחרונה ולמעשה "ניקרו" על ההגה (כשנעצמו להם העיניים לרגע ומיד פתחו אותם) ואת שיעור האנשים מקרב כלל הציבור, אר נסעו ברכב עם נהג והבחינו כי הוא "מנקר" על ההגה. בסקר דומה שהתקיים בשנת 2019, הודו 39% מהנהגים, כי הם "ניקרו" במהלך הנהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונות.

ב"אור ירוק" ציינו, כי בהשוואה לשנים נוספות בעשור האחרון, ניתן לראות כי שיעור הנהגים, אשר הודו כי "ניקרו" בנהיגה גדל מאוד בחמש השנים האחרונות (2022-2017) והוא נאמד בכ-30%. מפילוח נתוני הסקר עולה, כי גברים (32%) הודו כי "ניקרו" בשנה האחרונה בנהיגה יותר מנשים (21%). קבוצת הגיל 34-18 היתה הקבוצה בה שיעור הדיווח על "ניקור" היה הגבוה ביותר (30%). עוד עולה מהסקר, כי 31% מהתושבים בחברה הערבית הודו, כי הם "ניקרו" במהלך נהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה – גבוה לעומת הממוצע בכלל המדגם. 31% מהתושבים בחברה הערבית דיווחו, כי נסעו לפחותפעם אחת בשנה האחרונה עם נהג ש"ניקר" על ההגה – נמוך יותר מהממוצע בכלל המדגם.

עומס בכביש איילון בדרך לשולחן החג (צילום: אבשלום ששוני)
עומס בכביש איילון בדרך לשולחן החג (צילום: אבשלום ששוני)

עוד עולה מהסקר, כי 37% הודו כי נסעו עם נהג ש"ניקר" במהלך נהיגה במהלך השנה האחרונה. עם זאת, מדובר בירידה לעומת סקר דומה שנערך ב-2019, כאשר 49% מהנוסעים הודו שנסעו עם נהג ש"ניקר" במהלך הנהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

"עייפות בזמן נהיגה גורמת לירידה ביכולות הנהיגה ומכאן גם ביכולת להגיב בזמן לנעשה בכביש, להבחין בזמן בהולכי רגל, ברוכבי כלים חשמליים, ברמזורים ובתמרורים. נהגים עייפים ותשושים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים", התריע מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב – "צעירים שנוהגים לרוב בשעות הלילה ונהגים מקצועיים שנוהגים שעות רבות במהלך היום, חשופים יותר לנהיגה בעייפות וכך גם למעורבות גבוהה בתאונות דרכים".

עו"ד יעקב סבור שיש לקדם את המעבר לשימוש בטכנוגרף דיגיטלי בכלי הרכב הכבדים, במקום האנאלוגי הישן, אשר קיים בישראל. "שימוש בטכנוגרף דיגיטלי, הנהוג ברוב המדינות המתקדמות, ימנע נהיגה מעבר לשעות המותרות בחוק במשאיות בטכוגרף דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקן במצבת כלי הרכב".