אחרי חפירת המנהרה – הקו הירוק עולה לגובה: השבוע החלו רשמית עבודות הקמת גשר עילי ארוך המורכב משלושה גשרים שיעברו מעל מסדרון איילון ורוקח, אשר במרכזו תחנת רכבת קלה, ועליו תנוע הרכבת בקו הירוק. הגשר יחבר בין אוניברסיטת תל אביב לגני יהושוע.

הגשרים תוכננו על ידי האדריכל הצרפתי מרק מימרם. הגשר הראשון מבין השלושה, אורכו כ 210 מטרים והוא יעבור מעל נתיבי איילון.  הגשר, שרוחבו כ-16 מטרים, יכלול מסילה אחת ומדרכה. גשר תחנת הירידים הוא הגשר השני שיתחבר שמעל נתיבי איילון, ועליו תוקם תחנת הרכבת הקלה. הוא ישמש את הנוסעים ברכבת. אורכו כ-100 מטרים. הגשר השלישי בתור, גשר רוקח, ימוקם מתחת לתחנת הירידים ויחבר בינה לבין גני יהושוע ואורכו כ-300 מטרים. הפרויקט צפוי להסתיים בתום שלוש שנים ועלותו הצפויה כ-200 מיליון שקל. חברת אלקטרה תשתיות מבצעת את הפרויקט עבור נת"ע.

הדמיית הגשר (צילום: נת''ע)
הדמיית הגשר (צילום: נת''ע)

הקו הירוק של הרכבת הקלה מחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון. אורך הקו 39 ק"מ, מתוכם 4.5 ק"מ תת קרקעיים, ו-62 תחנות לאורכו, מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אמרה: "מדינת ישראל זקוקה למערכת הסעת המונים יעילה, שתקצר את זמני הנסיעה ותפחית את השימוש ברכב פרטי. הקמת ה'דנקל', רשת הרכבות הקלות של  גוש דן מתקדמת במלוא הקצב, וכולנו כאן במשרד התחבורה עושים כל מאמץ להאיץ את העבודות ולהסיר כל מכשול שעומד בדרכה. הנחיתי את אנשי משרדי לפעול בנחישות לזירוז השקת הקו האדום, ואני שמחה להכריז על תחילת העבודות על גשר הקו הירוק בדרך רוקח. נאחל בהצלחה לכל העושים במלאכה, ואני מחויבת להביא את הפרויקט לסיום מוצלח".

נציגי נת''ע, חברת הפיקוח אינפרוג'קט ואלקטרה תשתיות. (צילום: נת''ע)
נציגי נת''ע, חברת הפיקוח אינפרוג'קט ואלקטרה תשתיות. (צילום: נת''ע)

מנכ״ל נת״ע, חיים גליק, התייחס לתחילת עבודות הגשר: ״זהו יום מרגש עבור נת"ע. לאחר שהתחלנו בכריית מנהרת הקו הירוק, הנה עתה אנו עולים לגובה ובונים גשר עצום המורכב מ-3 גשרים מרשימים ושיקוע, שיוביל את הרכבת מעל נתיבי איילון מהאוניברסיטה לגני יהושוע. אנחנו עושים היסטוריה, ובעוד 5 שנים, ב2028, כשהרכבת תחלוף בגובה מעל תנועת הרכבות והרכבים, עם מיליוני נוסעים מדי שנה, נדע שנת"ע ומשרד התחבורה אכן הביאו את המהפכה התחבורתית לגוש דן".

משנה לקו הירוק, ענת טוקר אלפרט, הוסיפה: ״מדובר באתגר תכנוני וביצועי שישנה את קו הרקיע של העיר תל אביב. הושקעה בפרויקט מחשבה רבה תוך שיתוף פעולה יוצא דופן בין כלל גורמי התכנון והביצוע, ביחד עם עיריית ת"א. התוצאה היא גשר שכולו פתרון יצירתי מרהיב המקפל בתוכו קשב רב לצרכים שונים שהוצגו לפנינו בעת התכנון, כדי שבסופו של יום תעמוד לרשות הנוסעים אלטרנטיבה טובה, אמינה ומהירה לרכבים הפרטיים".