מה יגידו חסידי אומות העולם שהלכו לעולמם על המדינה שהוקירה אותם על הצלת יהודים בתקופת השואה, ומצד שני מכבידה על צאצאיהם להשתקע בישראל? ישראל מעניקה אשרה לילדים של חסידי אומות עולם, אך בזמן שהם מקבלים את האפשרות הזאת היא נמנעת מילדיהם הבוגרים ומבני זוגם, ומשפחות מסוימות לא יכולות לממש כך את הזכות שהעניקה להן ישראל, אלא אם יהגרו לבד ארצה או יפלגו את המשפחה.

איוון וורוניקה הם שני אחים, ילדיו של חסיד אומות העולם המנוח פיוטר סנביץ', שמשפחתו הצילה שני ילדים יהודים באוקראינה במהלך מלחמת העולם השנייה. פיוטר הלך לעולמו לפני ארבע שנים בגיל 94 ונטמן בבאר שבע שבה התגורר, אבל מאז ועד היום ילדיו מתמודדים עם מדינה שלא באמת רוצה בהם.

הבן איוון סנביץ' מספר: "ב־2016 היגרתי לישראל עם אשתי וילדיי וכשהגענו נתנו לנו מעמד עובדים זרים למעשה. רק אישור לעבוד ובלי זכויות אפילו לרישום בקופת חולים. כשביקשנו תעודת זהות במקום מעמד של עובד זר נתנו לי ולבת שלי, אבל לאשתי ולבת שלנו הבגירה שהגיעה איתנו עוד כשהיתה קטינה לא נתנו. לי ולבת יש קופת חולים וזכויות, אבל לאשתי ולבת השנייה אין. אני ואשתי לא יכולים אפילו לקנות בית בישראל בגלל המעמד שלה. למה זה מגיע לנו? עלינו לארץ מתוך רצון להיות חלק מהעם היהודי שאבא שלי אהב ובחר להציל, כאן הוא קבור והנשמה של כולנו יהודית".

איוון פנה לעו"ד ליאת שטיינברג שטיפלה בשינוי המעמד שלו בזמנו כדי להסביר את מעמד אשתו ובתו הגדולה, ושטיינבג המתמחה בהסדרת מעמד בישראל, מספרת: "למדינה יש חובה מוסרית להוקיר צאצאי חסידי אומות עולם בעקבות החובה הנצחית שיש לעם היהודי כלפי מי שסיכן חייו מבחירה להצלת יהודים. כבת לניצול שואה אני פועלת בכל דרך חוקית לתקן את העוול הזה משום שהמשמעות כיום היא שכדי לזכות במעמד בישראל הצאצא צריך לוותר על התא המשפחתי שלו".

נכון להיום איוון והבת הקטנה גרים בישראל מתוקף אשרה שמקנה להם זכויות סוציאליות, ואילו אשתו ובתם הגדולה עדיין תחת אשרת עבודה בלבד שלא מקנה כל זכויות כמו ביטוח בריאות או ביטוח לאומי, פרט לאפשרות לעבוד.

המדינה לא היטיבה גם עם משפחת בתו של פיוטר, ורוניקה אודרצוק, שביקשה להשתקע בישראל. "אבא שלי הציל יהודים רבים במהלך השואה. בגלל המעשים שלו, החלום שלי היה לעבור לישראל. כשהגעתי לארץ בשנה שעברה ישר הרגשתי שייכות. מתוקף נוהל חסידי אומות עולם קיבלתי אשרה וככה גם ארבעת ילדי הקטנים, אבל לצערי בן זוגי ושני הילדים הגדולים שלנו לא מקבלים מעמד. מה אני אמורה לעשות? לפרק את המשפחה?"

עד כה בקשת המשפחה למתן אשרה קבועה לאבי הילדים ולשניים הבגירים סורבה והמשפחה מערערת על ההחלטה.