במלאת 30 יום לפטירת זקן רבני הציונות הרב חיים מאיר דרוקמן ז"ל, נערכה אמש (רביעי) עצרת מרכזית בבנייני האומה לזכרו, ביוזמת עיריית ירושלים, משרד החינוך ומשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות. 

במהלך הערב ציינה השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק כי "אני אחת מאותם האנשים שזכו לאור של חיי תורה ושל כל עולם הערכים שהרב דרוקמן הנחיל לאנשים שהגיעו מרחוק, וכשאני שואלת את עצמי מה היה אצל הרב דרוקמן שגרם לי ולאחרים להיפתח ולהתקרב, הדבר הבסיסי שהיה אצלו זה אהבת ה' וקרבת ה', ברמה שאי אפשר היה שלא להידבק בה".

"כשהרב דרוקמן היה פותח ספר ומקריא פסוק או קטע קצר כל מילה זה היה בחרדת קודש, באהבה ובהתפעלות כאילו הוא מצא פנינה מיוחדת ומתבונן בה מכל הכיוונים. הוא היה מאוהב בכל מילה שבתורה כמו שהוא היה מאוהב בכל אדם שהגיע אליו, ואי אפשר שלא היה לחוש את האהבה הזאת, הוא אהב כל יהודי בנשמה שלו. זה היה הרב דרוקמן. אדם שחי חיי אהבה לתורה, לארץ ישראל ולכל יהודי", אמרה.

העצרת נפתחה במליאה שערכו איגוד ישיבות ההסדר, חברי הנהלת מועצת איגוד ישיבות ההסדר שהרב דרוקמן ז"ל כיהן כנשיאה במשך עשרות שנים עד לפטירתו, ביחד עם איגוד הישיבות הגבוהות וישיבת אור עציון בנושא "תורת חיים". במליאה, בהנחיית חבר מועצת איגוד ישיבות ההסדר וראש ישיבת טפחות, הרב אייל גריינר, נערכו שיעורים בתורתו של הרב דרוקמן זצ"ל והשתתפו רבנים רבים מישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות ברחבי הארץ.  

"חשיבותה של המליאה נבעה מתוך דרכו של הרב זצ"ל שהיה מאבות המייסדים של ישיבות ההסדר, הקים את ישיבת ההסדר הראשונה בכרם יבנה והיה נשיא מועצת איגוד ישיבות ההסדר עד יומו האחרון. הרב היה פעיל מאוד הן מבחינה רוחנית ותורנית והן מבחינה מעשית בהנהגת והצמחת הישיבות", ציין במהלך הערב רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר, אורי פינסקי.

מליאת מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא התקיימה בנושא "מהנני להננו" בהנחיית רעות גיאת, סגנית ראש מנהל חינוך ברשת, ובהשתתפות הרב יהושע ויצמן, אלחנן גלט, הרב יונה גודמן, הרב פלטי גרנות, הרב איתמר ליברמן, רוחמה חזות, פנינה קינדרמן, וניני הרב דרוקמן - ידידיה ושילה ביננפלד. מליאת פורום המדרשות התקיימה בנושא "לקיים מילי דאבות" בהנחיית מנכ"לית פורום המדרשות הדסה חיימוביץ' ובהשתתפות הרב שמואל אליהו, הרב עוזי והרבנית ברוריה ביננפלד, בתו של הרב דרוקמן ז"ל.

כמו כן, מליאת תנועת בני עקיבא התקיימה בנושא "אמת מארץ תצמח" בהנחיית מנכ"ל רשת החינוך דעת ומזכ"ל התנועה לשעבר דני הירשברג, ובהשתתפות פאנל של אישי ציבור ופעילי התנועה בהווה ובעבר ומזכ"ל התנועה יגאל קליין. התקיימה גם מליאת החמ"ד בנושא "הננו לחינוך הממלכתי דתי" בהובלת ממשיכי דרכו ובהם תלמידיו, גופים, קבוצות וארגונים שקשורים לפועלו של הרב דרוקמן ז"ל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שנאם באירוע, ציין: "לא היום, וגם לא בזמן הקרוב, נספיק למצות את כל צדדיו של הרב דרוקמן. יחלוף זמן רב, עד שיתגלה מלוא פועלו. אבל זוהי, בעיניי, נקודת האמת המשמעותית ביותר בחייו - הרב דרוקמן היה קשוב בכל מאודו לדופק ההיסטוריה. הוא חש בכל רגע שאנחנו חיים בדור של תקומה, של גאולת העם ממצרי הגלות. המסר שלו, בייחוד לדור הצעיר, היה נוקב ונחרץ".

לדבריו, "מדינת ישראל היא בת 75 שנה. רוב מכריע של אזרחי המדינה כבר נולד לתוכה, או עלה אליה בגיל ילדות. מתוך תחושה כזאת אפשר לחשוב שהכל היה, כביכול, מאז ומעולם. מתוך תחושה כזאת יודעים בדרך כלל רק לבקר, להתמקד בחסרונות, להתקומם נגד תופעות שליליות שעדיין דורשות תיקון".

"פחות יודעים להעריך את הפלא הכביר שמדינת ישראל מייצגת. מדינה חופשית, מדינה יהודית, דמוקרטית, עתירת הישגים, מפיצת אור. לכן הרב דרוקמן דרש שנזכור מה היה פה לפני כן. בגלות הארוכה היינו חסרי-ישע, עלה נידף ברוח, מפוזר בין העמים. ממש כבשה בין 70 זאבים – מושמצת, נרדפת, למודת-סבל. ואז באה השואה הנוראה שכילתה שליש מעמנו. האסון הכבד עקר אותנו בסערה מאדמת-נכר, חזרנו הביתה. קיבצנו גלויות, הכרזנו על עצמאותנו, עמדנו איתן מול אויבינו. בנינו צבא, כלכלה, חינוך, התיישבות, חקלאות – ומה לא. אבל כל זה עדיין לא מספיק, כי המדינה שלנו צריכה נשמה",אמר.

הוא הסביר כי "עצמאות ועצמיות קשורות בקשר בל-יינתק. הזהות העצמית שלנו מתחילה בתנ"ך. היא נמשכת בשרשרת היצירה הלאומית לדורותיה, והיא מוסיפה להתרחב ולצמוח גם בימינו. עולם התורה פורח, המדע והחדשנות משגשגים, כושר ההמצאה שובר שיאים. בזכות הישגינו וטיפוח עוצמתנו הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה. אנחנו נמשיך לעשות זאת, בעזרת ה' ובמשנה-מרץ, בשנים הקרובות".

"אבל רבותיי, וגם גבירותיי, בעל הנס חייב להכיר בניסו", ציין. "לא פעם ולא פעמיים סיפרו לי על האור שקרן מפניו של הרב כשהוא שמע על הישג יוצא-דופן של המדינה. או לחילופין, על האופן שבו מתייחסים מנהיגי העולם לישראל – בכבוד, ואפילו בהערצה. הוא היה אומר 'חייבים לספר את זה בכל מקום. כולם צריכים לדעת מזה' – ככה היה אומר למישהו שעבד אצלי, שהוא קרוב משפחה שלו, הוא היה אומר זאת בהתפעלות ובפסקנות".

נתניהו סיכם: "כן, יש הרבה אורות במדינה. יש גם צללים, זה נכון, ואנחנו פועלים לסלק אותם. לא הכל יכול להיעשות בן-רגע. הרב היה אומר "קִמְעָא קִמְעָא". הרב דרוקמן קיבל מהרב קוק זכר צדיק לברכה את ההשקפה לפיה תהליך הגאולה דורש סבלנות. אנחנו במסע ארוך – אבל צעד ועוד צעד מקרבים אותנו אל היעד. העננים יתפזרו, והשמש תופיע. בשביל הרב דרוקמן, זו לא הייתה תיאוריה. אדרבה, זה היה מרשם מעשי לפעולה".

סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק מורשת, אריה קינג ציין במהלך הערב: "אנו זוכרים הערב את מורשת מו"ר הרב דרוקמן זצ"ל שמסר נפשו במשך כל חייו לטובת תורת ישראל עם ישראל וארץ ישראל. בטוחני שכנציג הציבור הדתי-ימני במועצת עיריית ירושלים, נמשיך בעתיד לפעול להנצחת מורשתו ודמותו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל. אשרינו שזכינו שקמה ממשלה ימנית ועם זהות יהודית מוצקה ואיתנה ושרבים מקרב חברי הממשלה הם מתלמידיו של הרב דרוקמן זצ"ל. השרה אורית סטרוק היא ממשיכי דרכו ומיישמי מורשתו הרוחנית והאידאולוגית ומגיע לה יישר כוח גדול מכולנו ומעיריית ירושלים בפרט, על תמיכתה והובלתה את האזכרה הציבורית במלאות 30 יום לפטירת הרב".