בשבוע שעבר ערכה עמותת בית הגלגלים טקס חגיגי במושב אבן ספיר שבהרי ירושלים, שבו סיימו 12 צעירים עם מוגבלות פיזית את קורס ההכשרה הראשון מסוגו לתעסוקה בעולמות הקולינריה והאירוח. הקורס ארך שנה ובו 600 שעות הכוללות למידה פרונטלית קבוצתית, תהליך מנטורינג אישי והתנסות מעשית.

מדובר בקורס מבית "מעשה ב", מיזם של בישול ואוכל שמתקיים על ידי אנשים עם מוגבלויות ואחת מתוכניות עמותת בית הגלגלים - עמותה שמסייעת ומהווה בית שני למאות בני נוער ובוגרים עם מוגבלות פיזית. הדר מרוז, אחת ממסיימות הקורס אשר התמחתה בהפקת אירועים, מספרת: "אני מרגישה שהקורס נתן לי לחזק את הביטחון העצמי, את האמונה שלי בעצמי, וחשף אותי לעולמות שאני לא מכירה על העולם שבו התמקצעתי".

תכלת שרייבר, אחת ממסיימות הקורס שהתמחתה בתחום השיווק, מוסיפה: "קיבלתי המון כלים לדעת איך בעצם להציג את מה שאני רוצה כלפי לקוחות חדשים ואיך להגיע אליהם. אני מרגישה שהתפתחתי מהקורס הזה הרבה יותר והוא עזר לי להיות יותר עצמאית".

תמי קרישפין, הוגת הרעיון ומנהלת המיזם בפועל, אומרת: "הקורס הזה הוא קורס משנה חיים, בעצם 12 הבוגרים שמסיימים אותו היום עברו תהליך מטורף. אני חושבת שלצערי חלק מהאנשים עם מוגבלות בגלל המבנה של החברה והתלות באחרים, לפעמים חווים חיים של הישרדות ואין להם המון ציפיות מעצמם. ואני חושבת שמה שהדלקנו בקורס הזה זה האמונה העצמית שלהם בעצמם ואת שריר החלומות. הם יוצאים מפה עם גב זקוף ועם אמונה ביכולת שלהם להיות אנשים תורמים ומשמעותיים. הקורס הזה הוא בעצם מסע לכל אחד מהם, וכעת יש להם כוחות לצאת החוצה ולחפש עבודה בחוץ".

יהודה פרידמן, מנכ"ל בית הגלגלים, אמר לבוגרים: "הגעתם להכשרה חסרי ביטחון והפכתם כשירים למלא תפקיד שאליו הוסמכתם כמקצוע". תמר גמסון, רכזת התעסוקה במיזם "מעשה ב", הוסיפה: "להיות מוערכים על עשייה ועבודה משמעותית ולקבל עבור זה מילה טובה, חיוך וגם תגמול כספי. דבר שלא תמיד ברור ומובן לאדם עם מגבלה".

זהו מחזורו הראשון של הקורס, שנתמך על ידי משרד הרווחה, בנק הפועלים, חברת מדטרוניק, קרן עזריאלי ומועצה אזורית מטה יהודה, והוא מתוכנן להתרחב ולגדול במחזורים הבאים.