דון שאול (30) הוא הבעלים של "קלירינג סנטר", מרכז התפתחות אישית שאליו מגיעים בשנה אלפי צעירים בני 20-40. מבדקים ומבחנים שאלו עוברים, בעזרת מכשיר מד מטען, מספקים הסתכלויות ומסקנות מעניינות באשר למקורות החרדות ומסבירים גם לאן נעלם כוח העבודה לאחר שמגפת הקורונה שכחה.

"בימים האחרונים סיימנו לערוך מחקר וסדרת מבדקים ארוכה למאות צעירים מכל רחבי הארץ ובגילים 20-40. בעזרת מכשור מדעי, מד מטען ויכולת ניתוח, הסקנו שהדור הצעיר סובל מרמת מתח וחרדה שהיא חסרת תקדים ומחייבת טיפול", אומר דון שאול שהקדיש את העשור האחרון ללימוד וחקר התחום.

שאול ועשרות המאמנים המקצועיים במרכזי "קלירינג סנטר" בתל אביב וחיפה, מעבירים את תהליך הקלירינג, שמטרתו היא לאפשר לאנשים להשתחרר מחסמים והרגלים רעים או טראומות. כל אלו מצטברים בתת-המודע ומעכבים עד כדי תקיעות בחיים המקצועיים, האישיים והזוגיים.

"מחשבות שליליות וחשיבת-יתר גורמות לסבל ולדעיכה ברמת החיים. הדבר יוצר לחצים, חרדות, מצבי רוח עולים ויורדים ומוביל לעיתים לכאבים פיזיים ולמחלות של ממש". דון שאול חקר ובדק 100 מאומנים וגילה כי שני שליש מהם סובלים מפחדים על בסיס יומי.

"השאלונים והמבדקים האחרים הצביעו על תשובות קשות. כמעט 80  אחוזים מהנבדקים הודו כי הם מתפקדים בחוסר ביטחון על בסיס יומי וזה משליך ישירות על עניין התעסוקה וכושר ההשתכרות. בעלי עסקים רבים פונים אלי בבקשה למצוא עובדים צעירים ומביעים כעס גדול על הדור הזה. הם קוראים להם 'עצלנים'.

אבל האמת היא שאין כאן מוסר עבודה פגום. לדור הצעיר נמאס מהסיסטם הישן: ללמוד לתואר, שבדרך כלל לא מוביל לתעסוקה ואז לחפש עבודה בשכר זעום עם שעות מטורפות. אלה החיים שהדור הקודם חי מתוך מטרות אחרות, מודעות אחרת וחשיבה ישנה.

 לצעירים הנוכחיים יש רצון לעסוק בתחום שימלא אותם תשוקה וגם יפרנס מספיק טוב. הם לא רוצים מקום עבודה שיריץ אותם סביב השעון, עם זמינות של 24 שעות בטלפון ובשכר שבקושי מאפשר לגמור את החודש. הם לא מחבבים לחץ בלתי פוסק, צמצומים ופיטורים תכופים, בגלל מצבי שוק שמשתנים מהר ועוד. אנשים בני 20 פלוס מעדיפים לפתח מחשבה חופשית, יזמית, לא להיות תלויים במעביד אחד. זה דור שיוקר המחיה קורע אותו מבפנים ומביא אותו לחבר כמה עבודות וללכת לכיוונים של יזמות אינטרנטית ועבודה ממיקומים משתנים על המחשב האישי. המחשבה שצעירים כיום אך ורק נשענים על ההורים שלהם מבחינה כלכלית היא טעות מיסודה".

דון שאול מספר כי נתוני הלחץ והחרדה במבדקים העלו שבראש רשימת הסובלים מצויים אנשי מכירות בארגונים. אלו מתמודדים אל מול יעדי מכירות שמדרדרים את איכות חייהם לתחתית בשל לחץ וחרדה בלתי פרופורציונליים. "הצעירים מתוחכמים וטכנולוגיים ואנשי המכירות ביניהם חשופים גם לקריסה שמתרחשת כרגע בשווקי ההון ובמניות חברות הנדל"ן, מה שמשפיע על המכירות ומוסיף לתחושה שעליה הם מדווחים, שאין ממש ביטחון בעולם הזה".

לדברי שאול, כאשר מציבים בפני מאות הצעירים מבדקים תקופתיים, מגלים שהעבודה אינה במקום הראשון בסדר העדיפויות שלהם. בראש הרשימה מככבים החיים החברתיים, איכות החיים, זמן הפנאי וחופשות. "אלו גורמים חדשים יחסית מבחינת סדרי העדיפויות והדור הקודם מתרגז לשמוע על כך כשהוא מראיין צעירים בראיונות עבודה. במקום להילחם איתם ולנזוף בהם, צריך לקבל שאלו זמנים שונים עם מנהגים שונים וניתן לגלות הבנה ולהסתגל לתנאים החדשים".

לדבריו של שאול, המכשור הטכנולוגי המתקדם והמדעי, בעזרת הדרכה מקצועית, יכול לפתור לצמיתות אל עניין הלחץ והחרדה. "סדנאות ותהליכי אימון קצרים זה נחמד ואף עוזר לתקופה קצרה, אבל בבעיה של הדור הזה צריך לטפל לצמיתות ומהשורש". הפתרון שמציעים ברשת מרכזי "קלירינג סנטר" משלב קורסים, סדנאות, הדרכה וליווי אישי תוך שימוש במכשיר 'מד-מטען' מדעי. המכשור מראה שכל כאב שאנו עוברים בחיים, בין אם פיזי או רגשי,  מאוחסן אצלנו בתודעה ונסחב איתנו לתמיד. 

"לחץ, חרדה, טראומה ומחשבה שלילית יוצרים כוח שהוא מטען חשמלי וזה מצטבר בתת-מודע שלנו. כאבים אלו נאגרים כאותות חשמליים, ממש מטען חשמלי פיזי, שגורם לכאבים פיזיים שהופכים לכאבים כרוניים ומחלות. כשאנו מחברים את הנבדק למכשיר - בכל פעם שהוא נשאל לגבי אזור של כאב, אם אכן יש שם משקע שחוסם ומפריע לאדם, תהיה תנודה במחט המופיעה במכשיר. כך ניתן לזהות את המקומות שיוצרים בעיה ולהפוך את הטיפול לאפקטיבי ומהיר".

"השימוש בכלי מדעי מונע מאיתנו לבזבז זמן יקר על טיפול בתחומים בהם אין מטען שלילי. אנו מדייקים לכיוון הסובל ומנקים אותו לצמיתות והתחושה המיידית היא הקלה עצומה ואנרגיה חדשה של אופוריה. המטופלים מדווחים על הישגים חדשים ושיפורים ממשיים בתוצאות. טיפול קלירינג מפחית את רמת המתח והחרדה. כאשר המטען משתחרר, רואים זאת מיידית על מחט המכשיר, אשר מסמנת על כך. שיטה זו הופכת את תחום האימון למדוייק, מהיר ומדעי, לעומת טיפול או אימון אישי העלול לקחת שנים".