למגיעים למרכז המבקרים של המועצה לשימור אתרים במקווה ישראל מצפה מראה לא שגרתי ממש בסמוך לכניסה: עץ פיקוס הצומח מתוך גזע מת של אקליפטוס עתיק. חנוך ליבנה, מדריך במרכז המבקרים של המועצה לשימור אתרים, מספר שחורשת האקליפטוסים שבשולי המרכז ההיסטורי של מקווה ישראל ניטעה לפני יותר מ־140 שנה על ידי מייסד הכפר קרל נטר, ונחשבת לוותיקה ביותר בארץ.

"לפני כ־16 שנה חלה אחד מעצי האקליפטוס הגדולים שבחורשה, ולא נותרה ברירה אלא לכרות אותו. הכורתים פינו את רוב חלקי העץ המת, אולם השאירו במקום את חלקו התחתון של הגזע", מסביר ליבנה. "ככל הנראה, אחת מתוך הציפורים הרבות בכפר אכלה זרע של פיקוס במקום אחר במקווה ישראל, ובסופו של תהליך העיכול פלטה אותו בדיוק בזמן שעפה מעל הגזע הכרות. הטבע, החזק מכל דבר, עשה את שלו והנה - אט אט, דרך הגוף המת של האקליפטוס נשלחו שורשים ונאחזו באדמה ופיקוס לתפארת עלה וצמח לו".

כיום יכול כל מי שמגיע למקום ליהנות מהשילוב יוצא הדופן בין שני העצים: המת והחי. "153 שנה עברו מאז הקמת מקווה ישראל. הכל השתנה מאז הקמתו אינספור פעמים והכפר נאלץ להמציא את עצמו מחדש בכל פעם. והנה אנחנו לומדים מהטבע - דרך האקליפטוס הוותיק והפיקוס שעליו - את סוד ההמצאה מחדש", מסכם ליבנה.