בעקבות רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה, גם בישראל הביעו חשש מאפשרות של רעידות אדמה חריפות שיגיעו לאזורינו. האם המערכת ערוכה לכך? שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת, שוחח על כך עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ברדיו 103FM והביע דאגה בנושא.

"ישראל לא ערוכה לרעידה גדולה": מאות אלפי מבנים לא עומדים בתקן
מוכנים לכל תרחיש: כך תתמודדו עם רעידת האדמה במקום העבודה

על האפשרות של רעידת אדמה בצפון הארץ, אמר אוחנה: "אנחנו שומעים מעת לעת על שיח בנושא אתגרי ביטחון, כיצד יראה העורף הישראלי במלחמת לבנון השלישית, סוגיות הביטחון תמיד תופסות כותרות אצל כולם ועוברות מסך בכל מקום וכלי תקשורת. האתגר הגדול הוא ממש כאן, בפתח, אתגר שעלול לקרות כאן, בעיר שלי, ואני מתאר לעצמי בצפון, להותיר כאן הרס וחורבן שאני חושב לצערי שכל מלחמות ישראל לא הותירו. זה האתגר".

"כל בניין שהוא טרום שנות ה-80 - הכתובת על הקיר. יש מאות כאלה", אמר אוחנה על הבניינים בעיר שעלולים ליפול ולהינזק. "גייסתי את כל ראשי הרשויות בסביבה, הוצאנו כבר בפברואר 2022 נייר, ביקשנו, העלינו את זה בכנסת ובכל מקום אחר. צריך לבוא ולהגיד בפה מלא - רעידת אדמה זה לא שאלה של אם, זה שאלה של מתי".

"הכל תלוי מה עוצמת רעידת האדמה", אמר ראש העיר על סיכויי נפילת בניינים. "תמיד כולם באו ואמרו 'התמ"א 38', אבל מחדלי התמ"א 38 של המיזם הזה, של חיזוק המבנים, שבסוף הוא הפך לאיזשהו מיזם כלכלי בגוש דן, אצלנו לא כלכלי. אנחנו מבקשים מהמדינה להכניס את היד לכיס ולסייע. לא יעזור, מיזם שהיה אמור ליצור, או אמור ליצור, חוסן של ממש בשעת רעידת אדמה, יצר חוסן אחר לגמרי של יזמים, וכך קרה הפרויקט הזה של חיזוק המבנים שאמור להיות לטובת רעידת אדמה, רואה אור רק במרכז, לא שעיני צרה לשם, הכול בסדר, אבל אני אומר - בסופו של דבר, אנחנו ערים לכך שאנחנו נמצאים על השבר הסורי-אפריקני, אנחנו צריכים לקבל מענה".

עוד הוא שיתף: "אנחנו לא מקבלים פתרונות, וכרגע אין לנו פתרונות. אני אומר שצריך להקים עכשיו, היום, מנהלת לרעידות אדמה, מנהלת לחיזוק מבנים, להתחיל ולעשות פה סדרי עדיפויות. כן נעשה על ידי פיקוד העורף, לפני כמשהו כמו שנה, סקר מבנים, איפה המבנים שלא יחזיקו מעמד בצורה כזאת או אחרת, פחות או יותר, אבל כל פעם זה משתנה".

"אני מבין שיש היום איזושהי חשיבה וירידה לפרטים עם פערים, מדברים כבר על פערים תקציביים, לשקול הכנסות, אני יודע שגם משרד הפנים כבר מעביר את הדרישות הראשוניות שלו. יש פעולות מסוימות. היו צריכים לבצע את זה כבר מזמן, אתם רואים גם היום, רעידת אדמה נוספת. זה ממש בפתח הבית. לא יודע אם אתם יודעים, לפחות בצפת כל 100 שנים יש רעידת אדמה. ב-1837 היה הרעש גדול בצפת, היישוב ממש נחרב, גם ב-1927, והנה לכם שנות האלפיים ועשרים", הזהיר.

סייעה בהכנת הכתבה: ירדן חדד 103fm